Mycket musik och några statyer

Sista London-bloggen …

… för denna gång. Men det kommer ju fler resor.

När man läser böcker om London stöter man ofta på namnet Ely Place. Det påstås till exempel ofta att Londonpolisen inte kan agera på denna lilla gatstump. Detta skulle bero på att den formellt tillhör Cambridgeshire. Detta i sin tur skulle bero på att detta var biskopen av Elys hemvist. Det sista är sant, men resten avfärdas i Matt Browns utmärkta bok ”Everything You Know about London Is Wrong”.

Men falska fakta åsido måste jag säga att det är en mysig liten bakgata, spärrad för infartstrafik som inte har tillstånd. Och så ligger här en riktigt gammal kyrka, St Ethelreda. Men man ser bara ena kortsidan, inklämd mellan husen runt omkring, och när jag kom var kyrkan stängd, men ändå.

Alldeles intill ligger Holborn Viaduct, som leder trafiken över Farringdon Road i sänkan som en gång var floden Fleet. Viadukten är rikt utsmyckad med skulpturer som, om jag minns rätt, symboliserar jordbruk, konst, naturvetenskap och handel. Låter som Prince Albert var inblandad på något sätt. Han sitter förresten på häst på Holborn Circus.

Om ni är området så glöm inte att besöka Smithfield där det finns en minnesplatta som markerar platsen där William Wallace, verklighetens Braveheart, avrättades. Där ligger också Londons bäst bevarade 1100-talskyrka St Bartholomew-the-Great. Det är en av två som har de runda medeltiden valven. Den andra är kapellet i the White Tower.

25 Brook Street är ett måste för alla musikälskare. Här bodde George Friedrich Händel i många år. Det var här han bland annat skrev Water Music, Music to the Royal Fireworks, Messias samt minst 25 operor. Han skulle kunna kallas 1700-talets Andrew Lloyd Webber. Hans hus är omsorgsfullt restaurerat med bra information om hans kompositörsskap. Det blev inte sämre av att en liten ensemble med tidsenliga instrument övade i ett av rummen vid mitt besök.

Här bodde också Jimi Hendrix under knappt ett år. På tredje våningen finns en fantastisk utställning om honom. Man får både hans historia samt analys av hans gitarrspel, samt en rekonstruktion av hans sovrum. Extra spännande var en presentation av hans skivsamling. Han lyssnade på allt från Händel över modern jazz till den då senaste popen.

£10 för en biljett till båda får ses som ett kap. Missa inte om du gillar musik.

Jag avslutade kvällen med en underbar konsert i Royal Albert Hall. Den hette ”Hampshire in the Hall”. Hampshire är ett grevskap i södra England. De hade hyrt lokalen för en konsert där 1700 elever i åldern 6-18 år från sina skolor medverkade. Ni läste rätt ettusensjuhundra medverkande.

Här bjöds det på brassband med cirka 80 musiker, en samling med flera hundra fiolspelare, en jättekör, men även mindre ensembler som en kärlig uppvisning med japanska trummor och ett, i detta sammanhang, litet storband. Notabelt var den nästa totala bristen på gitarrister och keyboardister. Här var det, med undantag för två slagverksensembler, de traditionella orkesterinstrumenten som härskade. Dessutom deltog drygt 100 dansare.

Och det var inget enkelt program de framförde. Vad sägs om delar av Stravinskys Petrouschka och Mussorgskys Tavlor på en utställning, avancerad jazz, och som kronan på verket ett uruppförande av en ny svit om vår miljö för storband, jättekör och dansare. En fantastisk konsert. När jag kommer hem ska jag beställa DVDn som ska komma. Det här vill jag uppleva igen.

Nu är det bara att packa och åka hem. Resan var en del av förberedelserna för min nästa Londonbok. Den ska plocka upp händelser och tendenser i stadens historia. Planen är att den ska komma 2019. Men jag lär nog tjata om det ganska ofta.

 


St Giles Hotel - recension

Efter fyra nätter i ett enkelrum på St Giles Hotel vid Tottenham Court Road får jag avge följande recension. Jag bokade hotellet i samband med att jag bokade flyget med British Airways, så jag vet inte exakt vad jag har betalat.
St Giles stora plus är läget. Alldeles intill Tottenham Court Roads T-banestation, med en mängd busslinjer åt olika håll tillgängliga. Tvärs över gatan ligger Primark, Boots och en Sainsbury’s local, flera pubar på bekvämt gångavstånd, liksom Garfunkels, Burger King och McDonalds med flera. Enda anmärkningen är att man måste byta tunnelbana om man ska till Heathrow. Men det kan man ju leva med.
Hotellet har flera restauranger med hyfsade priser, men saknar en riktig pub eller en bar där man kan sitta ner och prata med varandra. Jag tycker också att lobbyn är lite underdimensionerad. På eftermiddagen kan den vara helt fullpackad med folk som väntar på incheckning. Stundtals får man också vänta en stund på hissen. Men inget av detta är allvarliga problem, även om jag saknar den lugna baren som till exempel Lancaster Gate Hotel och Royal National båda har. De senare har också en bra pub.
Det rum jag har är helt OK. Säng, skrivbord, bra TV och toalett/dusch. Dessutom ett bra gratis Wifi och inte minst ett säkerhetsskåp. Ett extra plus för duschen där man snabbt hittar rätt temperatur, vilket inte är helt vanligt på engelska hotell. Däremot kan man inte ställa in strålens styrka. Enda klagomålet är att det är lite lyhört mot korridoren. Man hör när de andra kommer hem om man säger så.
Frukosten var en glad överraskning. Fyra sorters flingor, mjölk, yoghurt, olika sorters bröd, grape- och mandarinklyftor, konserverad ananas och persika, juicer, äggröra, kokta ägg, bacon, korv, vita bönor, hash browns, både stekta och färska tomater, olika pålägg … Frukostmatsalen är delad i tre avdelningar och hittills har jag aldrig behövt vänta på plats. Men när det är mycket folk kan det bli ganska högljutt.
Totalt. Av de tre bra hotell jag bott på senaste åren hamnar detta mitt emellan Lancaster Gate (som är dyrare) och Royal National (ngt billigare). Jag utnyttjar gärna alla tre igen. Ranking inom olika ”grenar”.
Läge: StG, RN, LG (detta är deras akilleshäl)
Rum: LG, StG, RN (StG får plus för säkerhetsskåpet, i övrigt ungefär lika med RN)
Frukost: LG, StG, RN


Nytt museum och Sandy Denny

Hela London dominerades av maraton igår. De tunnelbanelinjer som tog åskådarna till delar av banan var ständigt fulla. Ibland var det bara att ge upp och ta en annan linje. Men jag hann med ett par intressanta saker.

Även om det var i närheten av en del av maratonbanan så lyckades jag ta mig ut till West India Quay i Docklands för att besöka ett relativt ungt museum, ett vars existens jag var omedveten om så sent som för ett par veckor sedan.  Det är den del av Museum of London som har öppnat här.

Placerat i av de gamla lagerhus som tog hand om en del av det som skeppades in hit berättar de historien om London som hamn från det att dockorna öppnades i början på 1800-talet fram till nu när det hela är förvandlat till en stad av glas och stål. Som vanligt väl berättat, lätt att följa, massor av foton och tavlor samt föremål. Jag tillbringade mer än två timmar där, vilket är väldigt mycket för mig. Men kom ihåg att läsa all information. Och se till att ni har krafter kvar när ni kommer till avdelningen om andra världskriget. Den är superb. Just nu pågår också en utställning om Storbritanniens del i slavhandeln. Också tankeväckande.

Hela området runt West India Quay är lockande. Innan man når museet passerar man en rad restauranger av olika slag. Ett antal båtar i dockan påminner om gamla tider, det finns till och med en där det hålls gudstjänster, och allt inramat av den moderna arkitekturen.

För sportintresserade är Twickenham, 25 minuter med tåg från Waterloo, troligen mest känd för rugby. På järnvägsstationen förkunnar skylten ”Home of Rugby”. Beatlesfans minns att här ligger studion där gruppen filmade delar av ”Let It Be” och ”A Hard Day’s Night”.

Jag var där för att besöka puben Cabbage Patch och folkmusikklubben TwickFolk som håller till där på söndagkvällar. Det är en klubb som hållit på i 30 år, som blandar Singers Nights, där det är öppen scen, med gästkvällar.

Igår var det gästkväll. Linde Nijland från Holland och hennes partner Bert någonting var där för att sjunga låtar förknippade med Sandy Denny, som dog för nästan exakt 40 år sedan, 21 april 1978. Linde gjorde ett bra jobb och framför allt uppskattar jag att hon inte försökte kopiera Sandy utan gjorde låtarna till sina. Vi pratade om det och hon sa att hon inte ville vara ett ”cover band”. Hon sjöng också ett par av sina egna låtar. Jag åkte därifrån med en CD med de senare låtarna på.

Och ja, jag gjorde ett kort framträdande. Vi var bara tre akter som släpptes fram som floor singers och jag fick inleda kvällen på en lånad gitarr.


Mozart med flera

Även om England inte är så känt för sina inhemska kompositörer så har många av de stora hittat inspiration i staden. Mest så Händel som emigrerade hit och var omåttligt populär. Han skulle kunna kallas 1700-talets Andrew Lloyd Webber, med en rad operor, oratorier och orkesterstycken på sitt samvete. Haydn var en annan stor kompositör som bodde här en period och då skrev en rad fantastiska symfonier, i mitt tycke hans bästa.

En man ofta glömmer bort är Mozart. I sin barndom var han här en kort period. Familjen bodde i ett hus på Ebury Street, inte långt från Victoria Coach Station. Där skrev den unge Mozart sin första symfoni. Det ihågkoms med en plakett på huset, och på torget i slutet på gatan står en mycket ung Mozart med fiol i handen.

De engelska då? Edward Elgar har fått en ”blue plaque” på studion i Abbey Road där senare grupper som Beatles, Hollies och Pink Floyd spelade in. Henry Purcell har ett märkligt monument i Christchurch Gardens, längs Victoria Street mellan Victoria Station och Westminster Abbey. I samma lilla oas finns också ett monument över sufragetterna.

Efter att ha inspekterat att Mozart- och Purcellmonumenten står kvar tog jag buss 11 till min favoritplats i London, Covent Garden. Jag var inte ensam. Det var tjockt med folk och långa köer till mycket.

Jag var där för att besöka ett museum som byggts om flera gånger sedan jag var där sist, London Transport Museum. Jag blev imponerad. En härlig presentation av hur kollektivtrafiken har utvecklats från 1800-talet och framåt, från hästdragna vagnar till förarlösa tåg. Som vanligt på engelska muséer superpedagogiskt och överblickbart, Att de dessutom hade en härlig morotskaka i caféet gjorde inte upplevelsen sämre.

Annars kan väl sägas att Covent Garden innehåller allt. Flera marknader med högklassiga varor, jonglörer, utbrytarkungar, trubadurer, klassisk musik, mysiga caféer, en pub och en vacker 1600-talskyrka. Undrar vad arkitekten Inigo Jones hade tyckt om han kommit hit idag, till det som en gång var Londons första piazza.

Jag avslutade kvällen på Cellar Upstairs Folk Club, den äldsta folkmusikklubben i centrala London, startad av Sheila Miller på 1960-talet. Sheila inleder fortfarande varje kväll med en sång. Den här kvällen var en av de bästa. Folkmusikveteranerna Ken Hall och Peta Webb bjöd tillsammans med en ngt yngre bluesgitarrist på en kavalkad av tidig amerikansk musik, blues, pre-country, religiösa sånger, med en historia knuten till varje sång. Och alla floor singers gjorde bra ifrån sig, och givetvis fick yours truly också chans att uppträda. Det blev en Ewan McColl-sång och en av Tom Paxton.

(Ewan McColl förresten. Peggy Seeger, hans sambo under många år, påpekar i förordet till sina memoarer som jag just börjat läsa, att Ewan i sina memoarer glömde att nämna några av sina barn.)

 


Cadogan Hall och Tom Paxton

En av mina ambitioner är att jag varje gång jag är i London ska göra något jag aldrig gjort förut. Trots över 100 besök har jag inga problem med att leva upp till detta. Igår kväll till exempel slog jag två flugor i en smäll, jag gick på en konsert i en konsertlokal jag aldrig varit i förut och jag såg en artist jag aldrig sett live tidigare.

Cadogan Hall ligger ett nästan bokstavligt stenkast från Sloane Square och tunnelbanestationen där. Jag har passerat åtskilliga gånger utan att veta vilken pärla som döljer sig innanför väggarna. Det är en konsertlokal för runt 8-900 åhörare (gissning), där alla har bra sikt mot scenen och med en fantastisk akustik för klassisk och lätt förstärkt musik. Under auditoriet finns barer med mycket rimliga priser. (£2 för ett glas juice, £3.70 för ett litet glas vitt vin.) Och enligt affischerna utanför har de en mycket varierat program, med en viss tyngdpunkt mot klassisk musik. Rekommenderas!

Jag var där för att se en av mina hjältar från tonåren, Tom Paxton. Lyssnade på honom i slutet av 1960- och början av 1970-talet. Spelar fortfarande en del av hans gamla låtar både på kammaren och offentligt. Hans politiska satirer och anti-krigssånger var då det bästa som fram i genren, men han skrev också ömsinta kärlekslåtar (”Last thing on my mind”, ”I give you the morning” …), barnvisor (”Going to the Zoo”, ”The Marvellous Toy” …) och sånger i Woody Guthries anda (”Rambling boy”, ”Can’t help but wonder”…)

Tom har hunnit fylla 80. Han har fortsatt att skriva och göra skivor, och det han spelade mest ur den repertoar han skapat efter att jag slutade lyssna. Tid och ålder har varit hänsynsfulla mot honom, men det märks att ha inte är ung, både i röstens skärpa och gitarrspelet. Men man undrar ju hur man själv ska låta om 15-20 år.

Men han har kvar sin skärpa i textskrivandet, och han inledde med en ny låt kring vapenväldet i USA, hade med en mörk betraktelse av dagen då Donald Trump blev vald till presidentkandidat, utan att nämna DT vid namn, och avslutade med en ljuvt satirisk sång om klimathotet. Vad är det för fel om Oklahoma blir en kuststat eller att vi kan njuta av värmen i före detta arktiska trakter.

Med sig hade han duon Don Juans, både som uppvärmare och kompband. Tillsammans levererade de stundtals underbar stämsång, och det var mycket sjunga med från publikens sida. Don Juans fick också ganska stort utrymme för sin egen musik.

Och i sann folksångaranda var mellansnacken lika roliga som låtarna. Som när Tom Paxton föreslår en deal med den engelska publiken. ”Jag försöker förklara Donald Trump för er om ni försöker förklara Brexit för mig.”

Att han har legendstatus märktes på publiken. Här återfanns Julie Felix (folksångardrottning på 1960-talet), Ralph McTell (”Streets of London”), Joe Brown (stor engelsk underhållare, vars dotter Sam också haft några hits), ena halvan av Chad och Jeremy, och så jag då.


Glömska, frimärken och pubmat

När jag ska flyga undviker jag Ryanair av flera orsaker. En är att de inte (i alla fall när jag åkt med dem) har någon liten ficka i framförvarandes ryggstöd för att förvara reselitteratur och liknande. Men jag kanske borde ompröva mitt beslut.
Sist vi flög till London upptäckte jag när jag kom av att jag glömt mina läsglasögon i fickan. Samtal till BAs hittegodsavdelning hjälpte inte. Bara att köpa nya.
Vid dagens flygning var jag noga med att inte ta fram läsglasögonen. Jag läste med mina vanliga progressiva. Och vad händer? Boken blev kvar på planet. Och jag som bara kommit 60 sidor in i den.
 
Ett bevis för att jag är gammal är att jag alltid skickar vykort när jag (eller vi) är utomlands. Inför varje resa går jag igenom adresslistan (en Excelfil) och väljer ut vilka som ska föräras ett kort denna gång. Innevarande resa har listan 19 namn. Så är det bara att köpa en bunt kort, avsätta en kväll för skrivande, och ett par öl.
För att rationalisera brukar jag (eller vi) köpa alla frimärken som behövs vid ett tillfälle. Ibland är det långt mellan postkontoren gör att man får passa på.
Och till er som inte skriver vykort. Kom ihåg att mottagarna blir glada. Jag blir ibland stoppad på stan av folk som vill tacka. Det gör de aldrig om man skickat ett mail eller lagt ut en bild på Facebook.
 
För den som nöjer sig med OK mat, och vill spendera sina pengar på annat rekommenderar jag Wetherspoon-pubarna, som finns över hela England och på många ställen i London. I eftermiddag gick jag som vanligt till Montague Pyke på Charing Cross Road, troligen dem pub där jag och frun ätit mest de senaste tio åren. Som vanligt på torsdagar hade de "Curry Night". En Chicken Korma med ris, poppadums och naan bread plus en pint Doombar för £8.10. Svårt att klaga.
 
Så nu sitter jag på hotellrummet och laddar inför kvällen. Köpte med mig en liten burk melonbitar som efterrätt på Sainbury's Local. Bra och läskande för bara ett pund. Och det behövs. Cirka 25 grader och solsken.
Och ikväll ska jag se en av mina gamla hjältar, Tom Paxton, som liksom jag är på Londonbesök. Men mer om det i ett blogginlägg imorgon.

Återupptäckandets glädje

En betraktelse över två så skilda sångare som Birger Sjöberg och Ian Matthews.

Ibland lyckas skolan nästan vaccinera sina elever mot upplevelser. Så var jag länge vaccinerad mot Birger Sjöberg. En välmenande musiklärare tvingade nämligen oss att sjunga ”Den första gång jag såg dig” i årskurs 4, Den vackra kärlekspoesin var helt bortkastad på en fortbollsfanatisk tioåring. Jag stämplade Sjöberg som en ointresssant smörig typ. Inte ens att höra låtar som ”Frida i vårstädningen” under tonåren fick mig att ändra uppfattning.

Den första sprickan i muren kom när Tommy Körberg gjorde en hel LP med Vänersborgsskalden på 1970-talet. Framför allt hans tolkning av ”Fridas neutralitetsförklaring” gjorde djupt intryck. Men ”Den första gång …” var fortfarande i onåd.

Det var först när jag för ganska många år sedan började leta efter engelska översättningar till svenska visklassiker som jag ändrade mig. Jag lärde mig ett antal för att spela när jag besökte folkmusikklubbar over there, och en gång hade vi allsång i Svenska kyrkan i Melbourne med översättningar av Bellman, Taube, Dan Andersson och, just det, ”Den första gång …”

Jag använde mig av den översättning en av Scafell Pikes medlemmar gjorde till LP:n ”Four’s a Crowd”. Jag blev förtjust i texten och upptäckte till min förvåning att det inte var en tolkning, det var en så nära ord-för-ord-översättning man kan komma. Så nu sjunger jag även den svenska originaltexten då och då.

Igår handlade en diskussion i Facebookgruppen ”Fairporters” om Ian Matthews, som var medlem i Fairport Convention på de två första LP-skivorna. Flera uttryckte att han var den mest underskattade av alla gruppens ex-medlemmar, och de är många.

Så under förmiddagen har jag letat fram ett antal av Ians soloskivor, och jag håller med. Han är underskattad. LP-skivor som ”If You Saw Thro My Eyes”, ”Tigers Will Survaive” och ”Journey’s from Gospel Oak” är fulla av mjuka, smeksamma ballader, lyfta av Matthews mjuka tenor. Får nog spela mig igenom allihop. (Och sorry, de tre jag nämnde finns inte på Spotify. Hahaha.)

Konstaterat förnöjt att vid min ålder finns det mycket att återupptäcka.

PS. (Ian Matthews hette från början Ian McDonald, men bytte namn i samband med Fairport första skiva. Nu kallar han sig Iain Matthews. Iain är den keltiska formen av Ian. Han ger också ut skivor med gruppen Plainsong, och det var han som sjöng i Matthews Southern Comfort som hade en stor hit med Woodstock.)


Upplevelser i Birmingham

På Hoola Bandoola Bands fjärde LP ”Fri information” sjunger Björn Afzelius om hur hemsk staden Birmingham är. Och det må vara hänt att den såg så sjabbig och skitig ut på 1970-talet, men dagens Birmingham är något helt annat. Trevliga vandringar längs kanalerna, en underbar Symphony Hall och fin shopping. Men ett par minnen från staden.

I februari 2002 var sonen och jag där. Vi hade två ärenden, se Aston Villa-Chelsea på Villa Park samt gå på en Fairport Convention-konsert i Symphony Hall. Vi tar det senare först.

Detta var året Fairport Convention fyllde 35 år. De hade en tävling där man skulle skriva om sin relation till gruppen. De tre bästa inläggen publicerades sedan i turnéprogrammet och belöningen var sex 50 cl-flaskor av det speciella jubileumsöl gruppen hade tagit fram.

Jag vill inte skryta, men jag var en av de tre lyckliga, och min text var längre än de andra tvås tillsammans. Den upptog en hel sida i programmet i A4-storlek.

Eftersom man inte rätt gärna skickar sex flaskor öl med internationell post hade vi gjort att jag skulle få min flaskor i samband med konserten. När jag före konserten köpte var sin T-shirt till oss och han som stod i souvenirståndet fick jag upplysningen ”oh you’re Lars, Dave has got your beers”. Dave = Dave Pegg, bassisten. Vi träffacdes och resten av kvällen fick den 12-åriga sonen släpa runt sex öl. Men varje gång jag träffade någon av medlemmarna, före, i pausen och efteråt, var frågan densamma: ”Did you get your beers?”

Ölet var gott. Jag har fortfarande kvar ett par tomflaskor med jubileumsetiketten. De är ganska unika. Det gjordes bara en liten sats som slogs på flaska. Resten var fatöl till festivalen Fairport driver.

På eftermiddagen hade vi varit på fotboll, en ganska hyfsad match, där Olof Mellberg visade klassen. I första halvlek var Chelseas anfallsstjärna Jimmie Floyd Hesselbank (tror jag stavade rätt) helt osynlig. I pausen var Mellberg tvungen att utgå. I andra halvlek var Hesselbank planens dominant.

Men jag minns det mest för vad som hände precis före avspark.

Under natten hade en av kungligheterna i England dött. Så över högtalarna förkunnades att man skulle inleda med en tyst minut. Ordern kom: ”On the referee’s whistle.” En visselsignal och allt det larm och oljud 42 000 åskådare kan åstadkomma dog helt. Alla stod upp i tystnad. Det enda som hördes var hur vinden fick läktartaken av korrugerat plåt att skallra och en enstaka mobiltelefonsignal här och där. En av de mäktigaste upplevelser jag har varit med om. Så blåste domaren igen och det var fullt liv igen.

Hur gick det? Minns inte.


Att planera resan

Vi skulle ha åkt till Rom på sportlovet. Allt var ordnat, flyg och hotell, biljetter till Colosseum, valuta beställd och karta och guidebok införskaffad. Vi hade en ganska god idé om hur vi skulle använda de två och en halv dag vi hade till vårt förfogande för att bekanta oss med en stad vi skulle besöka för första gången. Jag hade till och med läst en bok om Roms historia, vi hade sett flera program om detta på en historiekanal och jag hade pratat med kollegor som varit där för att kolla att restaurangerna har menyer på engelska, något som är extra viktigt när man reser med en allergiker.

Så blev vi sjuka båda två dagarna innan. Hög feber, hosta och ont i kroppen. Influensan drabbade oss för första gången på många år. Tre nätter i Rom blev tre nätter i sängen hemma. Sorgligt men sant.

Men jag måste mitt i bedrövelsen konstatera. Jag hade väldigt roligt när jag planerade. Jag lärde känna en stad ganska väl och när vi så småningom kommer dit kommer jag väl förberedd. För det är vad jag vill vara, väl förberedd. När jag åker till en plats vill jag gräva lite innan. Vad finns där att se? Hur ser kulturlivet på kvällarna ut? Hur tar man sig fram där? Och så vidare.

Framför allt handlar det om att skaffa sig underlag för att välja. Speciellt storstäderna är så fulla av tänkbara aktiviteter och besöksmål att det är viktigt att innan kunna sortera och välja. Vad i utbudet passar mig? Vad kommer jag bara att bli besviken över? Jag skulle hata att komma hem igen och upptäcka vad jag borde ha sett.

På samma sätt har jag alltid när vi bilsemestrar bokat hotell, färjor och sådant i förväg. När jag är på plats vill jag lägga på tiden att se och upptäcka, inte på att leta övernattning eller sitta i färjeköer för att jag inte ha förbokat.

För storstäderna är ofta återkomsten bäst. Första besöket går för det mesta åt att se alla måsten, att skaffa sig en överblick. Sedan kan man börja gräva, och när jag läser på inför andra eller tredje besöket har jag bilder, ljud och dofter i huvudet. Som ta bara det jag upptäckte vid vårt tredje Parisbesök förra året. När tunnelbanetågen närmar säger en station säger rösten stationsnamnet i frågande ton, ”Saint Michel?”, med den där lilla tonhöjningen i slutet av ordet. När man väl rullar in på perrongen konstaterar den torrt, ”Saint Michel”. Detta en detalj man inte upptäcker direkt.

Så om en vecka åker jag till London för jag vet inte vilken gång i ordningen, men det är tresiffrigt numera. Men trogen min ambition att varje gång se något jag inte sett förut i staden har jag läst några böcker och har en A4-sida full med sådant jag skulle vilja se. Vad jag sedan verkligen besöker kommer att styras av dagsform och väder, men jag kommer i alla fall inte att lägga ner tid på att försöka hitta besöksmål.

Trevlig resa!


Oemotståndliga boktitlar

Jag vet inte om du känner igen situation. Du har bestämt dig för att inte köpa fler böcker vid det här Londonbesöket, men så besöker du Waterstones eller någon annan välsorterad bokhandeln, boken som med sin titel bara skriker: ”Köp mig!” Och vem kan motstå? Inte jag i alla fall.

Jag får väl erkänna att ibland är inköpet planerat. I våras till exempel såg jag en bok av John O’Farrell på biblioteket. Titeln var magisk. ”Det finns bara två David Beckham” Men som anglofil måste man ju läsa på originalspråk. På WH Smith i Newport, Isle of Wight, berättade de att den var utgången på förlaget, men kanske deras konkurrent Waterstones ett par kvarter bort hade ett exemplar kvar.

Mycket riktigt. De hade ett ex av ”There’s only two David Beckhams” i hyllan. Jag blev så glad så jag köpte ett par böcker till av bara farten. Och givetvis var den värd letandet. Det var länge sedan jag skrattade så mycket när jag läste en bok. Rekommenderas för alla som kan det minsta om fotboll. Den är dessutom riktigt spännande.

Det bästa spontanköpet var nog Stephen Clarkes ”A Thousand Years of Annoying the French”, en till av de där titlarna som bara inte går att motstå. Clarke gör en jämförelse mellan hur engelsmännen och fransmännen ser på sin gemensamma historia. Han konstaterar att det finns två versioner av historien, den franska och den sanna. I princip är allt fransmännen skyller på britterna deras eget fel, medan de mesta tar äran för egentligen borde tillskrivas engelsmännen. För en angofil ett par hundra sidors ren njutning. (Ja, jag har varit Paris flera gånger och gillar stan, och semesterveckan vi hade i Bretagne och Normandie var en av våra bästa.)

Clarke har skrivit en till som bara hoppade upp i man hand. ”How the French Won Waterloo (or Think They Did)”. Han konstaterar att det i Waterloo finns fler souvenirer med anknytning till Napoleon än till segraren The Duke of Wellington. Egentligen hade ju fransmännen redan vunnit över engelsmännen när de där jäkla preussarna la sig i …

Vid årsskiftet hände det igen. Jag var på jakt efter en bok om Londons 1900-talshistoria, hittade väl inte riktigt vad jag sökte, men plötsligt låg en annan bok om London där, en som krävde ett inköp. Matt Brown har skrivit och den heter ”Everything You Know About London Is Wrong”. Någon Londonfrälst som skulle kunna motstå?

Jag håller på att jobba mig igenom den just nu, avsnitt för avsnitt. Bit för bit vänder Brown upp och ner på invanda begrepp och avlivar myter. Det har aldrig funnits någon barberare i staden vid namn Sweeney Todd, det regnar mer i Paris än i London, The Great Fire 1666 var nog inte den största branden i stadens historia och så vidare. Dessutom har Brown grävt djupt och kan belägga allt han påstår. Det bästa, men långt ifrån enda, bokköpet vid förra Londonbesöket.

Det ska bli spännande att se vad jag hittar vid nästa besök om drygt en vecka.


Att sjunga på walesiska

Inför min första språkkursledarinsats för numera avsomnade ASSE Språkresor  i Swansea sensommaren 1985 hade jag mig en låt på walesiska, ”A Deryn Pur” från Ar Logs fjärde LP "Pedwar" (4 på walesiska). Jag kunde i princip första versen utantill plus en engelsk översättning på densamma.
I centrala Swansea fanns på den tiden en folkmusikklubb. De möttes på tisdagar om jag minns rätt. De hade singers’ nights båda gångerna jag var där, och gästerna fick höra både ”My Love Is Like a Red Red Rose” och ”The Snows of France and Holland” plus lite roliga låtar från mig. Men i stort var klubbbarna en besvikelse. Det sjöngs Cliff Richard, lite Beatles, en i och för sig härlig version av Springsteens ”Dancing in the DarK”, och så vidare, men väldigt lite traditionellt, och absolut inget på walesiska.
Så sista kvällen innan vi skulle åka till London blev jag därför glad när min värd Billy lovade att ta mig med upp till Pontardawe uppe i bergstrakterna och the Valley Hi Folk Club. Jag lovade att stå för ölen.
Här var det traditionellt så det förslog. En härlig Singers’ Night med många locals, och utbölingar som jag och Richard från Yorkshire, en duktig sångare jag tidigare mött nere på Swanseaklubben. Man körde i två omgångar, med en sång per sångare i varje del. Nästan bara traditionellt, men inget på walesiska.
Billy bjöd på den första ölen, och innan jag druckit klart stod det en ny öl på mitt bord. Efter pausen var jag inne på min tredje pint lager, vilket kan förklara vad som senare hände.
Som artighet mot gästerna fick jag och Richard sjunga sist i andra omgången, och i den ordningen. När det var min tur hade troligen ölen gjort sig påmind, annars hade jag aldrig vågat. Jag minns att jag körde en intro av typ: ”Jag har varit här i tre veckor nu i förhoppningen om att få höra någon sjunga på walesiska, men enda chansen verkar vara att göra det själv.” Och så drog jag ”A Deryn Pur”.
Jag tror aldrig att jag har fått så mycket applåder för något jag har gjort i hela mitt liv. När jag satt mig ner kom det fram en gammal man till mig, med fler öl än jag i kroppen, och sa: ”That was marvellous. I do not understand Welsh, but it sounded just right.”


Bra undervisning

Vad utmärker egentligen bra undervisning? Måste man undervisa enligt en viss metod? Det är ju ett vanligt inslag i svensk pedagogisk debatt, att vi får modetrender om vad som är inne och vad som är förkastligt.

För det första tror jag inte på att det finns en saliggörande metod eller form. En av nycklarna till en bra skola är allsidighet och variation. En skola där det enbart förekommer katederundervisning är lika illa som en skola som enbart innehåller eget arbete eller bara gruppuppgifter. Syftet och innehållet ska styra innehållet. En NO-undervisning som bara bygger på eget arbete kommer inte att leda till att eleverna utvecklar naturvetenskaplig förståelse, men det gör inte heller en undervisning som bara handlar om att läraren föreläser.

Henry Pluckrose förespråkade en skoldag som innehåller tre delar; ”Children’s time” där eleverna arbetar med eget arbete utifrån sin egen planering och sina egna mål, ”Teacher’s time”, där läraren undervisar, och ”Joint time” där klassen arbetar med projekt som planerats gemensamt av läraren och klassen.

I engelsk primary school infördes i slutet av 1990-talet ett påbud om att varje klass varje dag skulle ha en ”Numeracy hour” och en ”Literacy hour”, dvs en timme strukturerad matematik och en timme strukturerad språkövning varje dag. Båda hade en fast modell. Timmen inleddes med en lärargenomgång, så en stunds dialog mellan lärare och elever kring genomgången, därefter övning enskilt eller i små grupper, och som avslutning en lärarledd uppföljning.

Jag var med på några sådana lektioner i en klass med 11-åringar jag besökte under några skoldagar när jag samlade material till boken ”Read about a Day in School”. Det var en njutning att se det i funktion, och det ledde till att resultaten i engelsk skola höjdes.

Men vad är då kvalitet i undervisningen, förutom variationen, för ärligt talat, det finns både bra och dålig katederundervisning, och dåligt förberedda grupparbeten och enskilda projekt är rent slöseri med elevernas tid. Men här är något av det jag tittat efter när jag som rektor gått runt i mina skolor och besökt lektioner:
* Är eleverna engagerade i arbetet? Det är ju grunden för att de ska lära sig något. Och ja, jag räknar in engagerade lyssnare. I detta inkluderar jag att eleverna är koncentrerade på sitt arbete och inte sysslar med annat.
* Finns det en förtroendefull relation mellan läraren och eleverna? Om det pågår eget arbete eller gruppdito så tittar jag bland annat på samspelet mellan läraren och elever som behöver hjälp.
* Är det tydligt för eleverna vad som förväntas av dem? Om man till exempel kommer in på en lektion där eleverna tittar på film brukar jag leta efter tecken på att eleverna förberetts för visningen och att de förväntar sig en uppföljning. Finns det något på tavlan? Antecknar de något?

Det här är bara några punkter jag lärt mig av den före detta engelska skolinspektören Mervyn Benford, som jag hjälpte med boken ”Kvalitet i skola och klassrum”, och vars tankar låg till grund för ett skolutvecklingsprojekt i västra Skaraborg i slutet på 1990-talet.

Jag tror att det är viktigt att vi vågar diskutera vad som utmärker bra undervisning i skolor och arbetslag, dessutom anser jag att det är detta som ska ligga till grund för lärares individuella lönesättning. Skapar de engagemang hos eleverna och goda relationer med dem.

Lärares status och löner

Hur sänker man bäst lärares status i allmänhetens ögon? Det första Lärarlönelyftet bör vara en av kandidaterna till segern i den tävlingen. Men hur tänker jag när jag påstår detta?

Det handlar om hur man formulerar sig, vad som uttalas och vad som är underförstått. Jämför debatten om lärares löner med den om till exempel sjuksköterskors och poliser. För de senare pratar man om att gruppens löner behöver höjas, man talar om höjda ingångslöner, likaväl som möjlighet att göra lönekarriär.

När det gäller lärare pratade man istället om att ”bra lärare ska ha bra betalt”, underförstått att alla lärare inte är värda högre lön. För om man säger att bra lärare ska ha bra betalt så påstår man också att det finns mindre bra eller dåliga lärare som inte är värda bättre betalt.

Visst, det finns bra och mindre bra lärare, likaväl som det finns bra och mindre bra poliser och sjuksköterskor. Staffan Lindén uttryckte det träffande i en av sina roliga skolböcker i slutet på 1960-talet. Han konstaterade att det visst finns dåliga lärare likaväl som det fanns dåliga, och så följde en hel sida med olika yrken avslutat med ”för övrigt se Svenskt yrkeslexikon”. Men detta skulle kunna lösas om att man kommer överens om att höja lärarna som kollektiv, men att höjningarna ska fördelas individuellt.

Lärarlönelyftet byggde på att 10 % skulle få minst 5 000 kr mer i månaden och övriga 0 %. Det följdes upp av ett andra lyft, som tyvärr det parti jag är med i stod bakom, när cirka hälften fick 2-3000 kr var och övriga återigen noll.

Hur mycket skadar man inte en yrkesgrupps status när man talar om att det bara är hälften av dem som förtjänar ett rejält lönelyft?

Jag har varit skolledare på fältet i 16 år, på fem olika skolor i tre kommuner, och skolchef i åtta. Jag konstaterar att betydligt fler än 10 % av de lärare jag varit chef över förtjänar ett rejält lönelyft, och att betydligt fler än 50 % borde få det andralärarna fick. Faktum är att jag stött på väldigt få lärare som inte skulle vara värda något av lyften.

Engelska skolinspektionen Ofsted gjorde på den tiden jag följde engelsk skola ordentliga inspektioner av varje skola vart femte år. I inspektionen ingick minst två hellektionsbesök hos samtliga lärare på skolan. Om man tyckte att läraren var undermålig eller en pedagogisk stjärna gjordes ett tredje besök för att kontrollera att bedömningen var riktigt. Ofsted utgick dessutom från en fastställd mall för hur undervisningen skulle bedömas. (Mer om detta i ett senare blogginlägg.)

Varje år gjorde Ofsted en sammanställning av vad man sett vid årets inspektioner. Jag minns hur man ett år sammanfattade kvaliteten på lärarna i det engelska skolsystemet. Man hade konstaterat att 3 %, dvs var 33:e lärare, borde byta yrke. Jag har jämfört detta med mina egna minnen från min skolledartid och konstaterar att mina intryck är att siffran är ungefär densamma, kanske något lägre.

Med detta som grund hävdar jag att vi borde ha en lärarlönesatsning som omfattar alla legitimerade lärare. Sedan kommer några kanske bara att få en tusenlapp extra, medan andra får tre eller fyra, men det skulle vara en statusmarkering för lärarkåren som helhet och inte lämna möjlighet för tolkningar att en stor del av den svenska lärarkåren inte håller måttet.


Skivans lov

Jag måste erkänna att jag älskar skivan som fysisk företeelse. Det spelar ingen roll om det är CD eller LP. Känslan att hålla omslaget på en 33-varvare eller den lilla boken som ofta medföljer CD-n kan aldrig upplevas om man lyssnar via en strömningstjänst. Ett gatefold-omslag till en LP eller en väldisponerad booklet till en CD är en njutning i sig.

Jag erkänner också gärna att jag är en musikinformationsfreak. Jag vill veta vilka som har skrivit låten jag lyssnar på, jag vill veta vilka musiker som spelar vad på inspelningen, vem som har producerat, var det hela är inspelat och så vidare. Jag vill kunna leta i min samling och hitta de skivor där Richard Thompson spelar gitarr eller där Christine Collister är med och sjunger stämmor.

Det är en också en njutning att stå i en välsorterad skivbutik, som det snart inte finns några kvar av, och bläddra igenom sortimentet, kanske hitta något man inte visste var utgivet, eller något helt nytt. Jag kan heller inte gå ifrån en secondhandbutik utan att kolla vilka CD de har inne. Sist till exempel hittade jag en gammal Hootenanny Singers-skiva med några visor jag varit på jakt efter inspelningar av.

Jag har också många CD som är förknippade med live-upplevelser. Att efter en bra folkmusikkväll eller konsert köpa en skiva med den man lyssnat på är ett sätt att få återuppleva kvällen om och om igen. Kanske få skivan signerad också. (Simon Nicol i Fairport brukar säga att om man kan komma över en osignerad Fairport Convention-skiva sitter man på en guldgruva.)

Och kära Spotify-förespråkare. Jag kan fortfarande plocka fram den Lollipops-LP jag fick i födelsedagspresent på mig 12-årsdag i juli 1965. Nej, den finns inte på Spotify, men poängen är att jag fortfarande har den. Jag undrar hur många av er som om 53 år kan plocka fram den Spotify-lista ni satte ihop förra veckan? Och vem tusan skulle ge bort en sådan lista i födelsedagspresent?

För att citera Peter LeMarc, en själsfrände när det gäller synen på hur musik ska spridas. Han sa i DN ungefär så här: ”Så säger de att de släppt en EP. Det har de inte alls. En EP är en 7-tummare med snyggt omslag och två låtar på varje sida. De har lagt ut några låtar på en strömningstjänst. Det är allt.”

Men jag har faktiskt Spotify. Jag använder det främst när jag läser om skivor som verkar intressanta. Då lyssnar jag på delar av den på Spotify för att bestämma om jag ska köpa den eller inte. Det har sparat mig mer varje månad än de 99 kr jag betalar för tjänsten.


RSS 2.0