Oemotståndliga boktitlar

Jag vet inte om du känner igen situation. Du har bestämt dig för att inte köpa fler böcker vid det här Londonbesöket, men så besöker du Waterstones eller någon annan välsorterad bokhandeln, boken som med sin titel bara skriker: ”Köp mig!” Och vem kan motstå? Inte jag i alla fall.

Jag får väl erkänna att ibland är inköpet planerat. I våras till exempel såg jag en bok av John O’Farrell på biblioteket. Titeln var magisk. ”Det finns bara två David Beckham” Men som anglofil måste man ju läsa på originalspråk. På WH Smith i Newport, Isle of Wight, berättade de att den var utgången på förlaget, men kanske deras konkurrent Waterstones ett par kvarter bort hade ett exemplar kvar.

Mycket riktigt. De hade ett ex av ”There’s only two David Beckhams” i hyllan. Jag blev så glad så jag köpte ett par böcker till av bara farten. Och givetvis var den värd letandet. Det var länge sedan jag skrattade så mycket när jag läste en bok. Rekommenderas för alla som kan det minsta om fotboll. Den är dessutom riktigt spännande.

Det bästa spontanköpet var nog Stephen Clarkes ”A Thousand Years of Annoying the French”, en till av de där titlarna som bara inte går att motstå. Clarke gör en jämförelse mellan hur engelsmännen och fransmännen ser på sin gemensamma historia. Han konstaterar att det finns två versioner av historien, den franska och den sanna. I princip är allt fransmännen skyller på britterna deras eget fel, medan de mesta tar äran för egentligen borde tillskrivas engelsmännen. För en angofil ett par hundra sidors ren njutning. (Ja, jag har varit Paris flera gånger och gillar stan, och semesterveckan vi hade i Bretagne och Normandie var en av våra bästa.)

Clarke har skrivit en till som bara hoppade upp i man hand. ”How the French Won Waterloo (or Think They Did)”. Han konstaterar att det i Waterloo finns fler souvenirer med anknytning till Napoleon än till segraren The Duke of Wellington. Egentligen hade ju fransmännen redan vunnit över engelsmännen när de där jäkla preussarna la sig i …

Vid årsskiftet hände det igen. Jag var på jakt efter en bok om Londons 1900-talshistoria, hittade väl inte riktigt vad jag sökte, men plötsligt låg en annan bok om London där, en som krävde ett inköp. Matt Brown har skrivit och den heter ”Everything You Know About London Is Wrong”. Någon Londonfrälst som skulle kunna motstå?

Jag håller på att jobba mig igenom den just nu, avsnitt för avsnitt. Bit för bit vänder Brown upp och ner på invanda begrepp och avlivar myter. Det har aldrig funnits någon barberare i staden vid namn Sweeney Todd, det regnar mer i Paris än i London, The Great Fire 1666 var nog inte den största branden i stadens historia och så vidare. Dessutom har Brown grävt djupt och kan belägga allt han påstår. Det bästa, men långt ifrån enda, bokköpet vid förra Londonbesöket.

Det ska bli spännande att se vad jag hittar vid nästa besök om drygt en vecka.


Kommentarer
Postat av: Bara brittiskt

Ja det är lustigt att man aldrig får slut på ryktet om regn. Det regnar mer i Miami till och med, för att inte tala om Benelux.
Tack för boktipsen!

2018-04-09 @ 18:43:10
URL: http://https://barabrittiskt.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0