Återupptäckandets glädje

En betraktelse över två så skilda sångare som Birger Sjöberg och Ian Matthews.

Ibland lyckas skolan nästan vaccinera sina elever mot upplevelser. Så var jag länge vaccinerad mot Birger Sjöberg. En välmenande musiklärare tvingade nämligen oss att sjunga ”Den första gång jag såg dig” i årskurs 4, Den vackra kärlekspoesin var helt bortkastad på en fortbollsfanatisk tioåring. Jag stämplade Sjöberg som en ointresssant smörig typ. Inte ens att höra låtar som ”Frida i vårstädningen” under tonåren fick mig att ändra uppfattning.

Den första sprickan i muren kom när Tommy Körberg gjorde en hel LP med Vänersborgsskalden på 1970-talet. Framför allt hans tolkning av ”Fridas neutralitetsförklaring” gjorde djupt intryck. Men ”Den första gång …” var fortfarande i onåd.

Det var först när jag för ganska många år sedan började leta efter engelska översättningar till svenska visklassiker som jag ändrade mig. Jag lärde mig ett antal för att spela när jag besökte folkmusikklubbar over there, och en gång hade vi allsång i Svenska kyrkan i Melbourne med översättningar av Bellman, Taube, Dan Andersson och, just det, ”Den första gång …”

Jag använde mig av den översättning en av Scafell Pikes medlemmar gjorde till LP:n ”Four’s a Crowd”. Jag blev förtjust i texten och upptäckte till min förvåning att det inte var en tolkning, det var en så nära ord-för-ord-översättning man kan komma. Så nu sjunger jag även den svenska originaltexten då och då.

Igår handlade en diskussion i Facebookgruppen ”Fairporters” om Ian Matthews, som var medlem i Fairport Convention på de två första LP-skivorna. Flera uttryckte att han var den mest underskattade av alla gruppens ex-medlemmar, och de är många.

Så under förmiddagen har jag letat fram ett antal av Ians soloskivor, och jag håller med. Han är underskattad. LP-skivor som ”If You Saw Thro My Eyes”, ”Tigers Will Survaive” och ”Journey’s from Gospel Oak” är fulla av mjuka, smeksamma ballader, lyfta av Matthews mjuka tenor. Får nog spela mig igenom allihop. (Och sorry, de tre jag nämnde finns inte på Spotify. Hahaha.)

Konstaterat förnöjt att vid min ålder finns det mycket att återupptäcka.

PS. (Ian Matthews hette från början Ian McDonald, men bytte namn i samband med Fairport första skiva. Nu kallar han sig Iain Matthews. Iain är den keltiska formen av Ian. Han ger också ut skivor med gruppen Plainsong, och det var han som sjöng i Matthews Southern Comfort som hade en stor hit med Woodstock.)


Kommentarer
Postat av: Bernt A

McDonald's Southern Comfort hade nog inte varit lika slagkraftigt.

2018-04-14 @ 14:31:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0