Kinna Rydberg

Dagens Vinyl-45a

Onsdag 19 maj

Karina Rydberg: Nu börjar mitt liv

1983 spred sig ryktet snabbt i Brandbergen där jag då bodde. Vår lokala ”idol” Kinna hade blivit utsedd att sjunga i Melodifestivalen, vars final skulle gå i Malmö. Hon hade tilldelats en låt av Peter Himmelstrand, som bland annat skrivit ”Det börjar verka kärlek banne mej” som vann 1968, och en rad låtar som inte vunnit, som ”Alla har glömt”, och ”Håll dig till höger Svensson”, som vann en tävling om bästa låt till högertrafikomläggningen. Allt var upplagt för det stora genombrottet.

Men, för att vara ärlig så var det en låt som passade henne illa. En av de bästa rocksångerskor jag arbetat med, ni skulle höra henne sjunga Janis Joplins ”Piece of my heart” eller rollen som Judas i den JCS-uppsättning jag skrev om i lördags, fick en intetsägande ballad, och dessutom …. (Fortsättning följer imorgon)

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0