Tips till Londonfarare

Väl hemma igen sitter jag och summerar min resa. Fem nätter i London, fyra med musik på kvällarna, en del nya upplevelser och en hel del repriser. Inte så mycket shopping, men kameran har arbetat hårt. Så några tips för er som är på väg att boka, eller att resa på en redan bokad resa.

Man behöver inte ha detaljerade mål för resan, men tänk igenom varför ni åker. Vad är huvudsyftet? Nöjen, som musikaler och fotboll? Shopping? Historia? Kulturupplevelser? Utifrån huvudsyftet så planera lite grann.

Eftersom jag är musiknörd börjar alltid min planering med att kolla musikutbudet de dagar jag ska vara där. Jag har ett antal webbsidor till klubbar och konsertlokaler som jag kollar. Hittar jag något jag inte vill missa bokar jag direkt. Detsamma om det finns någon musikal (när jag reser med frun) vi absolut vill se, då bokar vi i förväg, om möjligt på teaterns egen hemsida.

För fotbollsfans rekommenderar jag att kolla Premier Leagues spelschema redan innan ni bokar. Annars riskerar ni att hamna i London en helg när det inte spelas några matcher på grund av landslagsuppehåll eller liknande. Även här, om möjligt boka era biljetter direkt från klubbens hemsida. Håll koll på när de släpps till icke medlemmar och gå in samma dag. Men det är klart, ska man se någon riktig toppmatch kanske man måste boka via agenter. Men jag lyckades få tag på en biljett till West Ham-Manchester United direkt från West Hams sida.

Vid hotellbokning gäller ofta ”location, location, location”. Var ska jag bo för att enkelt komma från flyget till hotellet? Var ska jag bo för att lätt ta mig till de platser jag vill se? Jag har de senaste åren alltid bokat flyg och hotell som paket. Då får jag dels en viss rabatt på boendet, inte jättelik men helt OK, dels har jag ett visst grundskydd om bolaget går i konkurs, s k ATOL. Inte för att jag tror att BA går i konkurs, men det var väl ingen som trodde att Thomas Cook skulle göra det heller.

Lite reklam: Jag flyger alltid BA av flera skäl. När jag bokar som paket får jag ha med mig 23 kilo incheckat bagage, jag hamnar på Heathrow Terminal 5 med bra kommunikationer in till centrala stan, och de har bra hotell i rimliga prisklasser. Jag har bokat fem olika hotell via dem, alltid bland de billigare, och alltid varit nöjd med standarden.

Läs gärna en bok eller två om staden. Även om du är van Londonresenär finns det alltid något nytt att se eller göra. Jag har varit här med än 100 gånger och har som mål att göra något nytt varje gång. Den här gången har jag varit på Arts Theatre för en musikal jag aldrig sett förut, sett fotboll på London Stadium samt besökt flera för mig nya pubar och restauranger. Och är du i början av din Londonkarriär är det än viktigare. Man kan inte se allt på en enda gång, så det gäller att välja det man verkligen vill se och göra.

Ett tips är att bekanta sig lite med engelsk historia. Vet man vem Queen Anne var blir statyn utanför St Paul’s Cathedral plötsligt intressant. Eller historien bakom Charles I-statyn vid Trafalgar Square. Och namn som Regent Street och Regents Park får sin förklaring.

Framför allt, ha kul och njut av vistelsen. Jag tror det var Sigge Hommerberg som i en av sina böcker om London skrev att det inte var en bok för dem som reser till staden för att kolla om alla sevärdheter fortfarande stod kvar. Det gör de (nästan), men du har ingen skyldighet att besöka dem alla.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0