Lollipops

Do you know the Lollipops?

Lollipops var mina första popidoler. En ung dansk trio med ett brödrapar och deras kusin på trummor. De var unga, de skrev enkla, korta poplåtar enligt det som gällde i mitten på 1960-talet. Jag har ett minne av hur familjen var inne i Kungsträdgården en söndag när de hade underhållning och Lollipos framträdde. Mina föräldrar berättade att jag var helt tagen av dem. De spelade nog bara 3-4 låtar, men det kändes som en evighet.

Det här var min första LP. Om jag minns det rätt fick jag den på min 12-årsdag i juli 1965. Så småningom köpte jag ett nothäfte med låtarna och kunde flera utantill.

Lollipops fick mycket kritik av dem som inte gillade dem. Det handlade inte om musiken, men det faktum att de lånade in en bassist på skivorna. Att inte spela själv var en dödssynd i det svenska poplivet då. Inte anande vi hur mycket de engelska grupperna var beroende av studiomusiker.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0