Tavlor på en utställning

Det finns en koppling mellan gårdagens skiva med King Crimson/Greg Lake och dagens. Det var genom Emerson, Lake & Palmers tolkning av ”Tavlor på en utställning” som jag fick upp öronen för stycken. Jag köpte skivan och fann att stycket i orkesterversion var så mycket rikare och mer spännande än ELPs version, som jag idag finner något bombastisk och fantasilös.

Modest Mussorgsky skrev ”Tavlor …” som ett pianostycke 1874. Inspirationen kom från en utställning med målningar av konstnären Viktor Hartmann. Den version som finns här är den orkestrering som Maurice Ravel gjorde 1922. Den lyfts ofta fram som ett föredöme när det gäller orkestreringar.

Ravel utnyttja i sin tolkning alla orkesterns grupper, antingen var för sig eller samlat.  Han lyfter Mussorgskys verk till nya höjder och detta är efter mer än 45 år min absoluta favorit bland klassiska verk och jag hört orkestrar tolka det live fler gånger än jag kan komma ihåg. Lyssna själva. Ni blir inte besvikna.

Tips till lärare: Det fungerar också utmärkt för inspiration på bildlektioner. Välj ut några av styckena, till exempel ”Bydlo”, berätta historien bakom verket och låt sedan eleverna tolka och måla egna tavlor som stämmer in på musiken. Fungerar varje gång. Både jag och frun har testat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0