Fairport Convention

Alla som känner mig vet att mina största musikaliska favoriter är Fairport Convention. ”Angel Delight” var deras sjätte album, kanske inte deras bästa, men det första med gruppen jag köpte. Jag hade upptäckt dem via samlingsskivan ”El Pea” där öppningsspåret ”Lord Malbourough” fanns med. Det är en traditionell ballad med växlande taktarter och en text om lorden som skapade Blenheim Palace. Låten är fortfarande en av mina Fairport-favoriter.

Men LPn har många andra godingar, som titelspåret som handlar om den nedlagda pub där gruppen en period bodde tillsammans med sina familjer. Raden ”There is a hole in the wall where a lorry came in” skvallrar om olyckan som nästan tog livet av fiolspelaren Dave Swarbrick. Och vi Fairportfans firar 14 maj som ”Bonny Black Hare”-day efter låten som börjar ”On the 14th of May at the dawn of the day”, ytterligare en traditionell låt, denna gång med tjusiga omskrivningar för sex i det fria. ”The Banks of the Sweet Primroses” var dessutom den första Fairport-låt jag lärde mig spela.

Richard Thompson lämnade gruppen strax innan skivan spelades in, men hans närvaro finns i några låtar han skrivit tillsammans med Dave Swarbrick.

Det har gått 48 år och jag lyssnar fortfarande på Fairport Convention, och jag har givetvis även köpt de fem skivor som föregick ”Angel Delight”. Men jag glädjer mig åt att även Chris Leslie, som är med i gruppen sedan 1997, har ”Angel Delight” som den första Fairport-LP han köpte.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0