Diddlers

”Diddlers Is Good for You” är nog den skiva som mest har påverkat mitt eget musicerande genom åren sedan 1969. Den innehåller 14 låtar. Av dem har jag själv spelat tio med olika konstellationer. Två av dem finns dessutom med på Still No Bagpipes senaste CD, om dock i lite annorlunda textvarianter.

Diddlers var en trio: Marie Selander (som gjort sig ett namn i tjejpopgruppen Nursery Rhymes), Pyret Moberg och Slim Lidén. Grunden för deras repertoar var irländsk och skotsk folkmusik, men på skivan finns också låtar från Afrika, Spanien, ”Visa vid midsommartid” och en hyllningssång till ordförande Mao, ty sådana var tiderna.

För mig var skivan, tillsammans med en lågpris live-CDmed Dubliners, den stora introduktionen till den irländska musiken. Diddlers själva upptäckte samtidigt den svenska folkmusiken, utökade med de fiolspelare som gjorde gästspel på debut-LP:n och bytte namn till Låt&Trall. Som det senare gjorde de flera bra skivor, men de hade inte samma effekt på mig. Jag var för evigt fast i det irländska och skotska, en kärlek som hållit i sig i 50 år.

Marie Selander gjorde några år senare ”Lillfar och Lillmor” (eller något liknande) tillsammans med Finn Zetterholm. Det är en underbar samling traditionella svenska barnvisor.

I avdelningen värdelöst konstaterar vi att inspelningstekniker för den här skivan var Michael B Tretow, som senare blev ABBAs ljudkonstnär. Skivan kom ut på Sonet som länge var det främsta svenska bolaget när det gällde folkmusik, även om de också gav ut mycket annat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0