TV-reklam

TV-reklamsfunderingar

Vi ser en hel del program på de reklamfinansierade kanalerna, främst gamla deckare som ”Mord i paradiset” och så givetvis MASH, som ständigt snurrar på TV4 Guld varje vardag kl 19-20. Även om vi försöker zappa över till något annat när det är dags för reklam så hinner man se en hel del. Några tankar kring detta.

För det första. Byt ut era inslag då och då. Det finns reklamfilmer som återkommer ett par gånger per kväll, dag efter dag, månad efter månad. Till slut är man så trött på inslaget att man gör allt för att undvika produkten. Inte blir det bättre av att vissa inslag är usla, på gränsen till parodier på sig själva. Ibland undrar man vilken reklambyrå som släppt ifrån sig eländet.

Alla är vi trötta på spelreklamen. Jag vill fortfarande att det klart ska redovisas av varje spelbolag hur stor andel av pengarna som går tillbaka till spelarna, och hur stor chans man har att vinna vid varje spel. Dessutom har jag ett extra förslag. Varje gång man visar någon som talar om hur mycket de vunnit borde man också visar någon som berättar hur mycket hen har spelat bort. Lite balans tack.

Mot Trivago känner jag numera en djup antipati. ”Hur mycket vill du betala för ditt hotellrum …” Jo tack, lite mindre. Sanningen är den att de flesta bokningssajter har exakt samma pris för samma rum på samma hotell. Enligt avtalen får hotellen själva inte erbjuda rummen billigare men det går de ofta runt. Jag vet en hotellkedja som officiellt tar samma pris oavsett om rummet bokas via booking.com eller något liknande eller hos dem själva. Men bokar du direkt hos dem får du betala för frukosten, som blir ett tillägg för dem som bokar på omvägar. Ett annat hotell ger dem som bor hos dem en rabattkod de kan använda om de nästa gång bokar direkt hos dem.

Igår skrattade vi gott åt det bilmärke som erbjöd gratis automat om man köper en ny bil hos dem i maj. Frun ville i så fall helst ha en kaffeautomat, medan jag lutade med åt en godisdito.

Men trots allt. När vi ser reklamen är det för att inte missa veckans avsnitt från ICA, och schamporeklamen med Henke L, där han dels lovar att vakta kassen, dels av alla bara blir igenkänd som schampokillen är riktigt fyndig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0