Missförstådda låtar

Var på en härlig körkonsert igår kväll. Song of Joy från Bengtsfors och DalsEd gjorde ett av sina traditionella framträdanden här i Mellerud. Härlig blandning med allt från Lill-Babs till Doug Seeger, med Martin Almgren som gästsolist.

Kören och Martin avslutade med ett Bruce Springsteen-medley som extranummer. Missförstå mig nu rätt, de gjorde det kanonbra, men två av de tre låtarna är vad jag anser vara Bruce mest missförstådda.

Medleyt inleddes med ”Born in the USA”, som blivit en av de där hoppa, skutta och armarna i vädret-låtarna. Många ser det som en hyllning till USA, och den har även använts på det sättet av politiker och andra patrioter. Men det är egentligen en svidande vidräkning med landets sätt att behandla sina krigsveteraner, framför allt Vietnam-veteranerna. The Boss har skrivit flera låtar på det temat, och ställt upp på stödkonserter för dem. I böckerna om honom framgår det tydligt hur han ser på dem som försöker förvandla budskapet i låten. (Och jag påstår inte för en sekund att kören gjorde det.)

Andra låten var ”Dancing in the Dark”, som av många uppfattas som en glad danslåt, understött av videon där Corteney Cox bjuds upp att dans med stjärnan. (Bruce trodde det var ett av sina fan han tog upp på scenen, han var omedveten om att hon var en skådespelare som engagerats för rollen.)

Jag var av samma åsikt till jag hörde en kille omtolka den på Swansea Folk Club sommaren 1985. Han tog ner tempot och ”bluesade” till den rejälrt. Plötsligt var texten tydlig. Berättelsen om killen som håller på att dö av leda, instängd i sin lilla stad utan framtidsutsikter, famlande i mörkret efter den där gnistan som ska tända hans eld. En sång om en desperat längtan någon annanstans.

Jag brukar sjunga den själv, men har hållit mig närmre det jag hörde på folkmusikklubben för snart 35 år sedan än originalet.

PS. Om ni vill se och höra något riktigt roligt, leta rätt på Cheech & Chongs lek med ”Born in the USA” på Youtube. Den heter ”I Was Born in East LA” och skulle kunna tillägnas en viss president i USA.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0