Extraprisfunderingar

En av våra tre livsmedelsbutiker ger oss pensionärer 5 % rabatt om vi förlägger våra inköp till mitt på dagen på onsdagar, så jag brukar göra familjens veckohandling då. En extra krydda är att jag som nybliven pensionär får en chans att känna mig ung. De flesta som befolkar butiken den tiden är betydligt äldre än jag, de yngre håller sig undan.

Men som vanligt passade jag på att handla lite i de andra två butikerna också, och när jag kom hem kollade jag mina kvitton och började fundera. Är det någon som betalar ordinarie pris för någonting numera?

Lite fakta: Jag handlade för 687,94 kr idag, sedan mina 5 % i första butiken var avdragna. Av detta var 128,76 kr betalning för varor till ordinarie pris, resten av ”kampanj”, ”medlems- eller kortpris”, ”extrapris”, ”mängdrabatter” och liknande. Ett av kvittona redovisade hur mycket jag fått i rabatter, 41,15 kr, och det jag betalade var 170,20. Det enda jag köpte till ordinarie pris där var en pappkasse för 2 kr.

Kvittona fick mig att börja tänka. När köpte vi ett paket kaffe eller tvätt- och sköljmedel till ordinarie pris senast? Kan inte minnas att vi gjort det sedan vi flyttade till Mellerud för snart 19 år sedan. Fruns favoritkaffe och de tvätt- och sköljmedel kommer som extraerbjudanden så ofta att risken snarare är att man har för mycket hemma än att man lider brist.

Samma gäller kött, pasta och vissa konserver. Med en hyfsat stor frys kan man alltid ligga före.

Så frågan är: Om nu många gör som jag, lagrar varorna när det är extrapris och aldrig köper dem till ordinarie pris, varför finns det då ett ordinarie pris? Det kan ju inte vara så stor mängd som köps till det priset. Om man räknar bort kostnaden för annonsering av extrapriserna (broschyrerna i brevlådan, TV-reklamen osv) kanske det skulle gå att ha de lägre priserna som ordinarie, eller?

Bara en tanke …


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0