Eurovision Song Contest

Var är låtarna?

Jag vet att jag är gammal, och enligt min fru också gammaldags, men ändå. Försökte se gårdagens final i ESC igår, men gav upp mitt i låt tio. Då hade jag, möjligtvis med undantag för Polens bidrag, inte hört en enda låt som jag kände att jag gärna ville höra igen. Inte en enda melodislinga hade fastnat i mitt huvud, och ett par av de bidrag som sjöngs på engelska hade dessutom infantilt dåliga texter. Tvinga alla länder att sjunga på sitt eget modersmål, men texta sändningen så man förstår vad de sjunger om. När man ändå satsar massor av miljoner borde det inte vara omöjligt.

Jag har framför allt två invändningar:

För det första verkar man ha glömt bort att det är en musiktävling. Alla verkar vara så fixerade vid att ”skapa ett nummer” att man glömt bort att det i grunden ska finnas en bra låt. Den bristande musikaliska kvaliteten döljs med akrobatiska dansare, löjliga utklädnader eller folk som sitter montera högt upp på svajande pinnar. Tänk om de som skapat ”numren” hade lagt lika mycket kraft på själva låten.

För det andra brakar man på med så mycket ”läckra” digitala bildbakgrunder och så många kameraåkningar att artisterna helt försvinner i röran. Det verkar som om bildproducenterna tror att vi tröttnar om blicken får vila en sekund. Även detta gör att fokus försvinner från musiken. Vem kan koncentrera sig på att lyssna när man utsätts för ett bildbombardemang som får en ravefest att framstå som en stillsam hemmakväll.

På plussidan kan väl sägas att av de tio jag hörde var det bara riktig falsksång i ett nummer, men där var det så mycket av varan att det räckte för hela kvällen, och sedan en stackars yngling som hade lite svårt att nå vissa toner, något som de närvarande trummisarna inte lyckades dölja.

Kan konstatera att om kvaliteten inte är högre imorgon kväll finns det risk för hård belastning av SVTs budget 2020.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0