60-talsmusik

Mitt 60-tal

Under våren har jag varit på två konserter som båda varit fokuserade på 60-talsmusik. Om jag minns rätt var det bara en enda låt som spelades på båda. Och så var 60-talet, var och en har sin egen bild av det.

Jag är född 1963, så min ”musikaktiva” tid började i princip sommaren 1964 när vi flyttade till Haninge. Det gör att för mig var Elvis en före detting, som återuppstod 1969 med In the Ghetto. Likaså missade jag Shadows storhetstid, Paul Anka och många andra. En del av detta har jag upptäckt i efterhand, men ungdomsminnena handlar om andra artister.

Det gjordes mycket bra musik under 1960-talet, men man får också erkänna att en del är sådant som bäst glöms bort. Jag ska inte nämna någon speciellt, men vissa samlingsboxar innehåller låtar som kanske borde förblivit oåterutgivna.

Trots detta håller jag på 1960-talet som det bästa musikdecenniet någonsin. Och varför?

Kolla hur många artister som började då och fortfarande är igång och skapar ny musik, som Bob Dylan, Paul McCartney för att nämna några få.

Kolla den utveckling som skedde. På fyra år utvecklades Beatles från enkla dängor som Love Me Do till Sgt Pepper, Beach Boys från enkla surflåtar till Pet Sounds osv.

På 1960-talet började artister och grupper på allvar skriva egen musik.

På 1960-talet började experimenten med korsbefruktning mellan olika musikstilar, klassisk musik blandades med pop (namnet rock kom vid decennieskiftet för att markera mer seriös pop), folkmusik likaså, country och jazz också.

Så jag går gärna på fler konserter som fokuserar på 1960-talet, och jag spelar gärna själv 60-talslåtar för mig själv och andra. Men jag föredrar när man tolkar låtarna istället för att göra karbonkopior.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0