Statistiknörd

Jag gillar statistik. Den får mig att börja tänka. Kanske är det för att jag också gillar att laborera med siffror. Statistik och siffror hör ju på sätt och vis ihop.
Det är viktigt att komma ihåg att man både kan bruka och missbruka statistik. Att läsa statistik utan att ha ett kritiskt sinnelag kan vara farligt. Första frågan måste alltid vara: Visar statistiken det den säger sig visa? Bara för att det finns en samvariation behöver det inte finnas samband. Jag minns till exempel hur en talare i Speakers'  Corner i London påvisade hur det ökade bruket av tepåsar i Storbritannien sammanföll med det minskande antalet kolonier för britterna. Orsakssamband? Nja ...
Man måste också fundera kring på vems uppdrag statistiken är framtagen. Finns det en dold agenda bakom? Framför allt gäller detta statistik som bygger på enkäter. Hur var frågorna formulerade? Vilka svarsalternativ fanns det? Ett av mina mer tveksamma fritidsnöjen är att försöka lista ut på vems uppdrag en uppringande frågeställare agerar och sedan svara på sådant sätt att hans uppdragsgivare framstår i negativ dager.
Vilket leder till nästa fråga. Vilka har svarat? Hur stort är bortfallet? Och framför allt, har de svarande varit sanningsenliga. Minns för många år sedan en enkät om niondeklassares sexualvanor som genomfördes i en mindre kommun i Götaland. Det blev ett himla rabalder i lokaltidningen när enkäten visade att i stort sett varenda 15-åring i kommunen hade sexdebuterat.Det hade de nu inte. Några skamsna 15-åringar berättade att enkäten hade jämförts i klassrum där alla kunde se vad grannarna svarade. Ingen vågade erkänna sin oskuld.
Och kräv alltid att få se spridningen.Bara en genomsnittssiffra säger ingenting. Låt säga att du frågar elever hur väl de trivs i skolan och ber dem svara på en femgradig skala. Du får genomsnittet 4,2. Allt frid och fröjd? Beror på spridningen. Om 80 % svarat 5 och 20 % 1 har du problem. Vantrivs var femte elev? Har du däremot bara 4 och 5 bland svaren kan du ta det lugnt.
Så gilla statistik, men svälj den inte okritiskt. Jag tror det var Mark Twain som uttryckte det: "Detfinns lögn, förbannad lögn och statistik." Eller som en facklig ombudsman i min kommun citerade en gång: "Statistik är som en bra bikini. Den visar det mesta med döljer det väsentligaste."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0