Journalistdrömmar

Ett av mina drömyrken när jag var yngre var journalist. Jag gjorde en egen tidning (bara ett nummer) i sexan och i åttan fick jag prya på en tidning. Det var Fastighetsskötaren, organ för Fastighetsskötarförbundet. De kom bara med ett nummer i månaden, så mest hjälpte jag kansliet med att sortera medlemsansökningar i personnummerordning. Men jag fick skriva en notis, en sammanfattning av en artikel om sophantering från en Skånetidning. Jag fick en tia för besväret, mitt första skrivararvode.

Det blev bättre arvode när jag 1974 skrev åtta artiklar om popens historia för Kamratposten. Fick hela 100 kr styck för dem, och för att vara ärlig så skrev jag mer underlag som sedan Lilian Örström på KP gjorde läsbara.

Resten av 70-talet skrev jag en hel del om lokal musik för tidningar som Haningebladet och Haninge Runt, dock utan arvode.

1993 fick jag erbjudande om att ta över Skolnytt som gavs ut av Ekelunds Förlag. I cirka 15 år sammanfattade jag vad som hände i grundskolevärlden för rektorer runt om i Sverige. 20 nummer per år, minst 8 fyllda A4 i varje. Roligt, spännande, och faktiskt bra betalt.

De senaste tio åren har jag mest skrivit i tjänsten, både artiklar om kommunal verksamhet och sådana om kommande evenemang och gästande artister. Inget separat arvode, men en chans att marknadsföra annat jag varit inblandad i.

Men nu, efter pensionering, har drömmen gått i uppfyllelse. Jag har numera status av frilansande reporter för Melleruds Nyheter. Igår gjorde jag mitt första uppdrag, ett besök på Boulealliansens måndagsträffar. Imorgon ska jag skicka in artikeln och några bilder. Förhoppningsvis kommer reportaget nästa vecka.

Spännande!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0