Tidningsförsämringar

Fick en chock i morse. Från och med 18 mars drar Ttela och GP in tidningsdistributionen i vårt område. Meddelandet kom i brev, ett fram vardera tidning. De meddelar att jag i fortsättningen kan välja mellan att få papperstidningen med posten dagen efter, måndag för fredagens och lördagens, tisdag för söndagens och måndagens, eller att läsa den i datorn.

Så har de ett ”extraerbjudande”. Om jag väljer datorlösningen får jag en rabatt på hela 300 kr per år, dvs cirka 80 öre per dag. Varför inte full kompensation? Jag misstänker att tryck- och distributionskostnaderna är betydligt högre än 80 öre per dag för dem. De ska alltså göra vinst på att försämra för mig? Eftersom de till stor del innehåller material (allt inrikes, utrikes och en del annat) så kommer jag att säga upp den ena och läsa den andra i datorn. Stor besparing för mig och frun.

Man kan också diskutera priset. Med den ”fantastiska” rabatt jag får blir kostnaden för Ttela digitalt 260 kr per månad. Att ha en full digital prenumeration på DN (som säkert också drabbas av indragen distribution) kostar 199 kr/månad. Vilken anser ni vara mest prisvärt?

Men oavsett. I mer än 50 år har jag börjat varje morgon med att läsa ett par papperstidningar, lösa korsord och sudukos. Nu är den tiden snart förbi. Ibland hatar jag det vissa kallar utveckling.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0