Svenska texter?

 

Fem av sju bidrag i Melodifestivalen och fem av tio på veckans Svensktoppslista framförs på engelska. Det senare är dessutom mindre än det brukar vara. Samtliga dessa tio engelskspråkiga låtar är skrivna av svenskar. Varför?

 

I princip har jag inget emot att man sjunger på engelska. Jag gör det själv ganska ofta. Men jag förstår inte varför alla svenskar ska skriva på det språket. För mig låter det ofta som en ursäkt för att komma undan med nödrim och populära fraser som hade ekat väldigt tomma om folk hade hört dem på svenska. Vem hade kunnat komma undan med rader som ”Let's go ape in my cabana, let's party till manana” om de sjungit på svenska?

 

Givetvis. Vi har grupper som har en stor marknad utomlands, och de bör kunna behålla dem. Men alla andra. Hade verkligen de som står bakom Malou Prytz en internationell karriär för henne i tanken? Eller var det bara slentrianmässigt de skrev på engelska?

 

Låt mig vara puritan. Ewan McColl blev på 1960-talet sur på alla som besökte hans folkmusikklubb och bara sjöng amerikanska låtar. Han införde regeln att man där bara fick sjunga låtar från sitt hemland och på sitt modersmål. Kan vi inte ha en liknande regel för Svensktoppen och Mello? Alla får bara sjunga låtar på sitt modersmål. Givetvis kan det finnas en engelsk översättning som Mellovinnaren använder i ESC, men inte förr. Som nu är har svenskspråkiga låtar väldigt liten chans i Mellofinalen, eftersom de internationella jurygrupperna inte kan bedöma textkvaliteten.

 

Så ge svenskan en chans i musiken. Det är ett utmärkt språk att sjunga på. Det finns mängder av bra låtar på svenska med fantastiska texter, likaväl som det finns en massa svensk musik med halvtaskiga engelska dito.

 

Tommy Körberg sa en gång att den enda svensk som kan skriva bra engelska texter är Björn Ulveus. Jag tycker att han är lite snäv i det yttrandet. Det finns fler, men inga mängder. Och i mitt tyycke har flera svenska unga artister, som Darin och Molly Sandén, fått ett lyft när de börjat sjunga på sitt eget språk. Hoppas fler gör det.

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0