Klassisk musik

Var och lyssnade på en stråkkvartett i Kulturbruket på Dal igår. Det var Kuss-kvartetten från Berlin som besökte oss och framförde två stråkkvartetter av Beethoven och ett modernt minimalistiskt stycke. 15 satser på 11 minuter är ganska häftigt.

Jag ska inte recensera konserten här, det har jag fått i uppdrag att göra av Melleruds Nyheter. Den artikeln kommer förhoppningsvis i tidningen på onsdag. Kolla in www.mellerudsnyheter.se om ni vill läsa den och inte bor i det område som får den i btevlådan.

Men några reflektioner kring klassisk musik.

På något sätt har folk fått för sig att klassisk musik är svår att lyssna på. Är det skolan och ”musikkännarna” som har skrämt oss? Enligt min mening kan man lyssna på två sätt:

  1. Försök ”förstå” musiken. Försök att analysera den. Detta kräver kunskap och övning, och kan vara tidskrävande. Det är ju för det mesta inte lättrallade treminuterslåtar det handlar om.

  2. Luta dig tillbaka och låt den bara skölja över dig. Se musiken som ett sätt att koppla av. Detta kräver ingenting, men kan vara lika berikande som sätt 1.

Framför allt: Ge musiken en chans då och då. Precis som med all musik behöver man vänja sig. Det handlar om att erövra den.

Lycka till! Själv brottas jag med hur jag ska kunna beskriva en fenomenal musikalisk upplevelse med ord som får den som inte har tre års studier i musikvetenskap att förstå vad jag skriver.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0