Kålpuddingspremiär

I veckan som gick hade de extrapris på blandfärs i en av våra affärer och vitkål. Alla som känner mig vet vad det betyder, kåldolmar. Men jag nöjde mig med en mindre sats denna gång och fick både kål och köttfärs över. Dags för en matlagningsdebut, kålpudding!

Jag konsulterade Vår kokbok som vi har sex upplagor av. Jag höll mig till den äldsta, den enda som innehåller hur man lagar kåldolmar i ugn. Det var dessutom mycket praktiskt, recepten till dolmar och pudding står på samma sida.

Det hela verkade vara enkelt. Bryn kålen, blanda ihop det andra, mixa i en form och in i ugnen. Men stopp! Det står ”medelstark värme”, hur många grader är det?

  • Ring dottern, sa frun, hon är duktig på kålpudding.

Sagt och gjort. Ett snabbt telefonsamtal till Källby.

  • Ingen aning, sa dottern. Jag brukar kolla kokboken. Vänta!

Hon använder senaste upplagan av Vår kokbok, utgiven cirka 40 år efter den jag tittat i. Jag tog fram den och blev chockad.

Man ska börja med 250 grader och sedan sänka till 200 när man ställer in puddingen, men …

Vilken skillnad det är på recepten. Numera ska man tydligen koka kålen istället för att bryna den. Dessutom ska man ha ris istället för mosad potatis. Varken timjan eller persilja användes i det tidigare receptet, och definitivt inte soja och sirap.

Jag gick en gyllene medelväg. Jag tog ingredienserna från 1970-talets recept och 2010-talets ugnsvärme, och så kokade jag kålen.

Och tänk, det blev riktigt gott-


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0