Blind Alfred Reed

Egentligen borde det räcka med att ha skrivit ”How can a poor man stand such times and live” för att gå till musikhistorien, och länge var att han skrivit den det enda jag visste om Blind Alfred Reed. Jag hittade den på Ry Cooders live-LP ”Showtime” och föll direkt, både för titeln och låten i sig. Ta bara textraderna om doktorn: ”All he gives is a humbug pill/Dose of dope and a great big bill”. Ry sjunger fyra verser, och långt senare upptäckte jag att det finns minst ett halvdussin till.

Så dök det upp en låt till på en Cooder-skiva. Den här gången var det ”Always lift him up” om vikten av att stötta kompisar som har det svårt, oavsett om det är finansiellt, alkoholrelaterat eller en ”scolding wife”. Det här var tydligen en karl att leta efter.

Jag sökte med ljus och lykta utan att finna mer än karlns egen inspelning av den först nämnda låten.

Så hörde jag Tom Paley spela ytterligare en Reed-låt på Cellar Upstairs Folk Club, och som slutgiltig bekräftelse dök ”You must unload” upp på Ry Cooders senaste skiva. Nu måste jag hitta mer om honom och fler låtar.

Låtarna hittade jag på det Spotify jag alltid pratar skit om. De har nästan alla han spelade in. Fakta hittade jag på Wikipedia. Så här kommer ett koncentrat om er nya favotirkompositör.

Han föddes blind 1880. Lärde sig spela fiol i tidiga år. Försörjde sig genom att spela på gator och på fester.

1927-1929 gjorde han sina enda inspelningar, drygt 20 stycken.

Fortsatte sedan spela på gator och torg och annat tills man i hans delstat förbjöd blinda gatumusiker i slutet på 1930-talet.

Verkade även som ”lekmannapräst” inom metodisterna. Kan vara därför så många av hans låtar har religiösa motiv.

Dog 1956, eventuellt av svält.

Så för en gångs skull uppmanar jag er alla att gå in på Spotify och lyssna. Lite raspigt och dåligt ljud, men låtarna, jag säger bara LÅTARNA.

(Och långt senare, i samband med en begravning i London, fick jag reda på att Ry Cooder troligen lärt sig Reeds låtar av Tom Paley, vars begravning jag just då bevistade. Ett postumt tack till Tom för en verklig kulturgärning.)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0