Akustisk musik

Visst är det häftigt att stå på scen med ett fullt band, med mikrofoner, förstärkare, hyfsat PA och bra medhörning. Och visst är det häftigt att vara på en rockkonsert när basljudet får kroppen att vibrera. Men inget går upp mot det helt akustiska.

Jag minns en lunchkonversation med den klassiske gitarristen Göran Söllscher. Han skulle spela på Melleruds gitarrfestival på kvällen och delta i en ”Meet the artist” dagen efter. Han sa att man som musiker kan välja mellan två förhållningssätt, antingen köra över publiken med 130 dB, eller tvinga dem att öppna öronen och lyssna. På kvällen höll han en magisk konsert i Kulturbruket, helt utan någon form av förstärkning.

Jag minns också två musikkvällar i London sommaren 1977. Den första var vi på Hammersmith Odeon och lyssnade på 10CC. Flera långtradare med utrustning, bra ljud, inte olidligt starkt. En härlig konsert på alla de sätt. Bra låtar, bra musiker och starka sångare.

Dagen efter var jag på ett folkmusikevenemang på södra sidan floden. Kvällen avslutades med cirka 200 personer sittande på golvet i en stor sal. Mitt på golvet stod Martin Carthy, mannen som personifierar engelsk folksång för mig, och mannen som lärde Paul Simon Scarborough Fair. Inte en högtalare eller mikrofon i sikte, bara Martin och hans gitarr. Återigen använder jag ordet magiskt, för det var det. Han sjöng, spelade och vi lyssnade med våra öron på helspänn. Inget ont om 10CC, en av mina favoritgrupper från 1970-talet, men närvarokänslan var en helt annan när Martin spelade.

Jag får samma känsla när jag spelar själv. Varje spelning med Still No Bagpipes är en lång njutning, framträdanden på Open Mic i Bengtsfors eller andra ställen likaså. Men inget går upp mot att spela på Visklubben Korpen, där all form av förstärkning är tabu, eller liknande platser, där mikrofoner och förstärkare inte blir en barriär mellan artist och publik.

Sedan har jag full förståelse för att Bruce Springsteen och Håkan Hellström inte kan köra helt akustiskt när de fyller Ullevi. Men om det är musiknjutning jag söker avstår jag från de konserterna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0