Mellotronmästare

Första gången jag hörde mellotron på skiva var nog på Strawberry Fields Forever, men då visste jag inte att det var en mellotron de använde. Första gången jag upplevde den på riktigt var när jag hörde King Crimson i Hyde Park i juli 1969, en av mina häftigaste konsertupplevelser någonsin.

Men på hösten 1969 fick jag som nybliven gymnasieelever en annan fantastisk musikupplevelse med mellotronen inblandad, denna gång på skiva. En kompis spelade mig LP:n ”On the Threshold of a Dream” med Moody Blues. Jag hade tidigare bara hört deras singel ”Go Now”, men det här var något helt annat. Ett sammanhållet album, där låtarna hängde ihop och med ett fantastiskt omslag. Och på många ställen mellotron.

Under några år köpte jag deras skivor, fram till ”A Question of Balance”, men sedan tappade jag intresset.

Jag blev påmind om dem när jag förra helgen besökte den återöppnade HMV-butiken i Westfield Shepherds Bush i London. Där hittade jag en liten CD-box med fem av Moody Blues-album i pappfodral. Bara £9.99 för hela klabbet, cirka 12 SEK per skiva. Boxen börjar med just Threshold och fortsätter med de fyra följande albumen. ”Days of Future Passed” och ”In Search of the Lost Chord” finns inte med.

Nu snurrar Threshold i CD-spelaren för tredje gången sedan jag kom hem och den har åldrats med värdighet. Ger kanske inte samma känsla som första gången, men den håller fortfarande för upprepade lyssningar.

Rekommenderad lyssning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0