Vikten av lokal service

Lokal service

I fredags kväll tappade jag en plomb på framsidan av en hörntand. Förstår inte varför. Satt på en pub i Gävle och drack öl, inget som borde få en plomb att ramla ur.

Hemkommen i Mellerud ringde jag min tandläkare i måndags morse. En snabb koll om det var jätteakut (inte) och så fick jag en tid kl 08.00 i onsdags. Kom dit, och efter 11 minuter i tandläkarstolen hade jag en fyllning som känns mycket jämnare och finare än den som ramlade ur (gjord av en annan tandläkare för många år sedan). Inklusive restid till och från mottagningen tog det 35 minuter.

Händelsen fick mig att fundera över hur viktigt det är att ha lokal service, att få saker fixade eller göra sina inköp utan långa resor. Att dessutom vara känd av de serviceleverantörer man anlitar, att ha en relation till dem. När jag ringer tandläkaren, banken eller den byggfirma vi har anlitat flera gånger vet de genast vem jag är och vi kan snabbt reda ut vad som behövs. Skulle något bli fel finns de nära tillhands för att rätta till det.

Detsamma gäller affärer. Att ha en musikaffär på orten när jag behöver nya gitarrsträngar eller andra smådelar till något instrument, att kunna hitta presenten till svärfar eller någon annan på hemmaplan, att vara känd på apoteket när jag ska hämta ut mer medicin osv. Man kan beställa det mesta på nätet, eller köra 5,5 mil enkel resa till Överby shoppingcenter, men det är mycket bekvämare att ha det på hemmaplan.

När jag jobbade diskuterade vi mycket om detta. Många beställer mycket på nätet. OK, kan bli billigare, men på sikt slår det ut de lokala handlarna. Se vad som hände med skivaffärerna, långt innan Spotify och annat slog igen bidrog Cdon till att radera ut dem på de flesta orter. Likaså har Adlibris och Bokus bidragit med till att bokhandlarna försvunnit från många platser. Bekvämt att beställa på nätet, men vi skulle likaväl kunna bett vår lokala handlare att ta hem Cdn eller boken. (Jag är i högsta grad medskyldig, sent skall syndaren vakna.)

När folk berättar om hur de går in i skoaffären och provar modell och storlek för att sedan gå hem och beställa skorna på nätet för att tjäna en hundralapp eller två brukar jag fråga: Och vad får dig att tro att en skohandlare som inte får sälja skor kommer att finnas där nästa gång du behöver ett nytt par?

Så värna ditt lokala näringsliv.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0