Talsvårigheter

Jag har lovat att hålla 1 maj-talet i Åsensbruk i år. Jag fick frågan efter att jag för två år sedan hållit ett dylikt på Torget i Mellerud, men förra året var ju valår och då fick vår dalsländska riksdagskvinna Paula H hålla det istället. (Hon är mycket duktigt på sådant.)

Med mindre än tre veckor kvar har jag börjat fundera på vad talet ska innehålla och vilken struktur det ska ha. Ju mer jag grubblar desto rörigare blir tankarna.

Några frågor jag brottas med:

  • Hur länge kan jag hålla på? Forskningen visar att vi förmår hålla koncentrationen på en talare i cirka 5 minuter om den inte då och då kommer med något som får oss att hoppa till.

  • Jag har fria händer, men hur mycket ska jag uttrycka mina egna åsikter och hur mycket ska jag framföra partiets? Hur mycket ren ideologi och hur mycket praktiska frågor?

  • Ska jag satsa på det lokala eller ska jag tala mer om det internationella? Det ärt ju EU-val 26 maj, hur mycket ska det prägla talet? Jag är ju gammal vapenvägrare så det kanske är det kanske är läge att tala om fredstanken bakom EU?

  • Hur mycket ska jag provocera och hur mycket ska jag smeka medhårs? Första frågan talar ju för några provokationer …

En gång i tiden skulle jag gladeligen ställt mig upp och talat 10 minuter med bara några få stolpar, men med åldern blir man mer självkritisk. Jag minns Churchills svar på frågan hur länge han behövde för att förbereda sig för ett tal: ”Om jag ska tala i 5 minuter behöver jag 5 timmar, om jag får tala i fem timmar räcker det med 5 minuter” Jag tänker hålla på i cirka 10 minuter så det får väl bli något mitt emellan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0