Jesus Christ Superstar i Vendelsö

Musikaliskt påskminne

Det började hösten 1971. Jag och Ante var med och kompade visprästen Lars-Åke Lundberg på en midnattsgudstjänst i Gustav Vasa-kyrkan vid Odenplan i Stockholm. Vanligtvis hade man gästartister, som Samla Mammas Manna och Turid, men den här gången spelade man musik från Jesus Christ Superstar i högtalarna. Det hela knöts ihop genom att några präster mellan låtarna läste bibelpassager som passade ihop med texterna.

Efteråt sa Lars-Åke att vi skulle göra något liknande i Vendelsö kyrka. Ante protesterade och sa att vi skulle inte spela några skivor i kyrkan, vi skulle sjunga JCS själva. Vi log åt honom. Ungdomligt övermod, han gick ju bara i nian.

Men Ante satte igång. Han plockade ut ackorden (massor av dimackord och liknande, och gott om 7/8- och 5/4-delstakter) till ungefär 2/3 direkt från skivan. Håkan, vår körledare, började öva med kören, vi valde ut solister och som kompband lärdes ett förstärkt Julius Krojk upp. Givetvis fick vår präst Lars-Åke sjunga Jesus, och Staffan ur Julius Krojk blev Judas.

Vi hade inte tillräckligt med folk så Lunkan fick sjunga på Pilatus och Herodes. Han löste det genom en papphatt med ertt H på ena sidan och ett P på andra, rollbyte = vänd på hatten. Den svenska texten till Herodes sång underkände han, så han skrev en egen, i mitt tycke bättre.

Vi bestämde oss för premiär i Vendelsö kyrka under påskhelgen 1972. Under våren nåddes vi av oroande nyheter. Flera planerade uppsättningar av JCS stoppades av rättighetsinnehavarna. Skolor, kyrkokörer och andra tvingades ställa in under hot om skadestånd. Vi bestämde oss att vi kör ändå, men under mycket hysch-hysch. Inga annonser, ingen förhandspublicitet. Men med en stor kör tog biljetterna till båda föreställningarna snart slut.

Det blev succé. I princip var det en konsertversion med de bästa 2/3 av rockoperan. Och det var vi ungdomar som fixade det. Så när som på Lars-Åke och Håkan var jag med mina nästan 19 år äldst i ensemblen.

Vi fortsatte i ett år. Genom Lars-Åkes rykte fick vi åka runt och spela JCS på många platser i mellansverige. Givetvis i flera Stockholmskyrkor, som Nacka, Farsta och Högalid, men vi var också i Eskilstuna, Örebro, Västerås och Skänninge, och kanske på någon mer plats.

Jag har varit med om att sätta upp JCS två gånger till på Brandbergsskolan, men allt startade med att Ante förklarade att det inte skulle spelas grammofonmusik i Vendelsö kyrka. Jag är honom evigt tacksam.


Kommentarer
Postat av: Åse

Vet du om det finns någon inspelning av en av konserterna?

Svar: Jag tror det var någon som spelade in det hela på rullband. Men jag har ingen aning om vart inspelningen tog vägen.
Lars Nilsson

2020-02-16 @ 21:09:38
Postat av: Åse

Finns det någon inspelning av konserten?

Svar: Inte vad jag vet. Det gjordes en på rullbandspelare, men jag tror den var privat.
Lars Nilsson

2020-02-16 @ 21:12:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0