Ofrivillig inspirationskälla

Det var 2006, det år Lordi vann ESC. Någon gång i augusti befann jag och frugan oss på ett tåg mot Stockholm. Snett mitt emot oss satt ett gäng som tydligen var på väg till något revykonvent i Hälsingland. De diskuterade revyn de hade kört under våren och planer inför 2007. Det vore fel att säga att deras diskussion fördes i ett diskret tonfall, det verkade mer som om de ville att vi alla skulle kunna ta del.
Så började de prata om vårens Eurovisionvinnare. De måste ju göra något i revyn på Lordi, men vad? Idétorkan bröt ut med full kraft i gänget. Bortviftande fruns uppmaningar om att inte lägga mig i tog jag till orda.
- Ursäkta, jag hör vad ni diskuterar, och förlåt för att jag lägger mig i, men är det inte uppenbart? Lordi är ju troll och vilka andra finska troll finns det? Mumintrollen. En mjukisversion av låten med Lordi som mumintroll.
En kort stunds tystnad och så fick jag svaret.
- Fantastiskt. Skriver du revyer?
Jag försäkrade att jag inte gör det, och så pratade vi en stund och sedan återgick var och en till sitt. Därmed var historien slut, trodde jag.
 
I januari 2007 flyger jag och frun hem från Birmingham efter att ha varit på Association for Science Educations årliga konferens. (Där hade vi bland annat guidat 16 engelska science advisors till bästa indiska restaurangen i staden, men det är en annan historia.) Vid boardingen kunde vi plocka åt oss Aftonblades västupplaga, lätt läsning för en kort flygtur.
Vad hittar jag på nöjessidorna om inte en rubrik, eller om det var en ingress, som förkunnar något i stil med: "Lordi som mumintroll höjdpunkt i årets Falkenbergsrevy".
Kunde det vara? Värt att följa upp.
 
Väl hemma letade jag rätt på revyns hemsida och skickade ett mejl. Var det möjligen vi som hade träffats på ett tåg mot Stockholm ett halvår tidigare.
Jag fick ett snabbt svar. Visst var det så, och vad kul att jag hörde av mig. De hade funderat mycket på vem som hade hjälpt dem. Några dagar senare kom det en stor (STOR) blombukett hem, och senare på våren var jag och frun inbjudna som VIP-gäster till revyn. Fribiljetter till valfri föreställning och i pausen träff med ensemblen. Där gick jag nu under namnet Mumin.Lasse.
Sedan dess ser vi med spänning fram emot TV-sändningen va det årets Falkenbergsrevy. Visst är de duktiga, bland de bästa i Sverige, men de når sällan samma höjd som när de förklädda till Mumintyroll lekte Lordi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0