Långweekend i London - intro och South Bank

Den här artikeln skrevs i början av december 2016. Den var tänkt att publiceras i en tidning samma månad, men eftersom de fortfarande inte har tryckt den lägger jag ut den här på bloggen istället. Det blir en följetong i  5-7 avsnitt (har inte bestämt ännu) med lite praktiska tips på slutet.
Så häng med på en ….

 

Långweekend i London
Musik, historia och lite fotboll

When a man is tired of London, he is tired of life; for there is in London all that life can afford.” Det sa Dr Samuel Johnson 10 september 1777 i samtal med James Boswell. Då hade London cirka en miljon invånare. Idag har staden nästan nio gånger så många, och citatet är fortfarande aktuellt. Oavsett hur många gånger man har varit i London finns det alltid något nytt att se och upptäcka. Så följ med på mitt senaste besök, en långhelg i slutet på november i år, när jag kombinerade gamla favoriter med nya upplevelser.

Ett av de bästa sätten att starta en Londonvistelse är en pint ale och lite mat på en pub. På torsdagarna har Wetherspoon-pubarna ”Curry Night” och man får en varmrätt, en pint öl och en efterrätt för cirka £10. Så med en Chicken Korma och en pint Doombar tar jag sats för fem dygn i min favoritmetropol. Med mig har jag en lista på förbokade upplevelser, och en annan på olika saker jag vill se, men där vädret får styra.

Lite musikunderhållning i tunnelbanan på väg in till stan.

 

Kulturcentrum på södra stranden

I mina förberedelser ingår att kolla vad som händer på musikfronten. Jag börjar alltid med South Bank Centres hemsida. Området på Themsens södra strand mellan Westminster och Waterloo Bridges var efter andra världskriget totalt utplånat av tyskarnas bomber. Inför Festival of Britain 1951 uppfördes här Royal Festival Hall, med plats för cirka 3 000 åhörare. Den kompletterades senare med Queen Elizabeth Hall, Purcell Room och National Theatres scener till ett verkligt kulturcentrum där man kan få höra alla sorters musik, se konstutställningar och experimentell teater. Dessutom brukar det vara aktiviteter utanför, när jag besöker en julmarknad.

Min första Londonkväll är Esa-Pekka Salonen på plats för att dirigera en av de fyra symfoniorkestrar som har sin hemvist på SBC. Det blir en afton med musik av Grieg, bland annat hela Peer Gynt-sviten. Att biljetterna är lite dyrare än normalt, £18 för min, förklaras av att pianosolisten heter Lang Lang, en av den klassiska musikvärldens klarast lysande stjärnor. Det visar sig också att de spelar Peer Gynt-musiken uppblandad med scener ur Ibsen pjäs och med små inslag av hardangerfela. En härlig musikkväll.

Och oavsett vad som spelas är Royal Festival Hall värd ett besök, om inte annat för möjligheten att i pausen gå ut på balkongen och titta ut över Themsen och det nattupplysta London på andra sidan floden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0