Lärares professionalitet

För att ett yrke som ska få räknas som en profession ska utövarna ha en kunskap som är unik för dem. Man kan fundera på vilken kunskap som är unik för lärare.
En lärare måste ha goda ämneskunskaper inom de ämnen hen undervisar. Men ämneskunskaperna gör inte läraren unik. Det finns inom varje ämnesområde många som har djupare kunskaper än lärarna. 
En lärare måste vara duktig på att strukturera ämnesstoffet för att skapa inlärningsmöjligheter för eleverna. Detta kräver dels goda ämneskunskaper, dels förmåga att sortera, prioritera och skapa struktur. Men inte heller detta är unikt för lärare. Det finns författare och journalister inom olika ämnesområden som ställs inför samma krav.
En lärare måste vara en duktig presentatör och föreläsare. Men det här inte heller unikt. Det är många som inom sitt yrke håller föredrag och presentationer.
En lärare måste vara duktig på att skapa relationer, framför allt med sina elever, men också med föräldrar och kollegor. Inte heller detta är unikt för lärare.
Men det som är unikt för lärarna är kombinationen, att kunna allt detta och kombinera det till en helhet. Och det är här lärarnas professionalitet ligger, att kombinera ämneskunnandet med relationsskapande och arbetet med att skapa strukturer som uppmuntrar lärande. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0