Undervisningsprinciper

När jag följer debatten om svensk skola saknar jag en del. Hur går egentligen bra undervisning till? Hur skapar läraren maximala förutsättningar för elevernas lärande?
John Hatties forskningssammanställning som kom för ett par år sedan har givit oss bra kunskap om vad som påverkar elevresultaten, och ur den kan man utläsa en del "do's" och "don't's", men var finns de handfasta råden för lärarna?
Jag vill inte säga att det var bättre förr, men då fanns det faktiskt en gemensam bas för rikets lärare att stå på. De läroplaner som följde på grundskolans införande under 1960-talet (Lgr 62 och 69) var rika på råd för läraren. Och grunden för detta var det som när jag gick på lärarhögskolan 1972-75 sammanfattade i begreppet MAKIS.
 
Men låt mig backa bandet lite för att ge en bakgrund.
I efterdyningarna av andra världskriget tillsattes 1946 års skolkommission. Uppdraget var att skapa ett skolsystem som skulle fostra demokratiskt sinnande medborgare, för att "vaccinera" Sverige mot det som hänt i Tyskland under 1930-talet. Skolan sågs som ett samhällsprojekt, en institution där grunden för det framtida Sverige las. En av nycklarna var att avskaffa parallellskolesystemet och samla alla barn och ungdomar i en gemensam grundskola, en tanke Fridtjuv Berg hade väckt redan 1883 i sin skrift "Folkskolan som bottenskola".
Ordförande för skolkommissionen blev Tage Erlander, och Alva Myrdal var en av ledamöterna. 1948 la man sitt betänkande. Man föreslog bland annat en nioårig enhetsskola, större frihet för lärarna att själva forma undervisningen, att den skulle baseras på fråge- och svarmetodik, det nya ämnet samhällskunskap och samarbete mellan skola och förskola.
Två år senare beslutade riksdagen om försöksverksamhet med enhetsskola. 1956 beslutar riksdagen att på sikt avskaffa parallellskolesystemet och 1960 tas beslut om införande av grundskolan. Den börjar införas 1962, men det tar sex år innan realexamen slutgiltigt avskaffas.
 
I arbetet med den läroplan som börjar gälla 1962, den där skolan stadieindelas, cirkulerar på Skolöverstyrelsen boken "Succesful Teaching - It's Psychological Principles" av James L Mursell. Den hade givits ut 1946, men aldrig översatts till svenska. Men på eget bevåg översattes den av anställda på SÖ för internt bruk. Den blev sedan grund för en viktig del av Lgr 62 och Lgr 69, MAKIS.
 
Jag är lite partisk, men jag tror fortfarande att MAKIS skulle kunna hjälpa till att lyfta svensk skola, och att en rejäl diskussion kring principernas moderna tillämpning skulle ge många lärare en handfast grund att stå på. För att understryka detta kommer jag under den kommande perioden att lägga ut lite funderingar kring var och en av dessa undervisningsprinciper. Så häng med på resan. Idag får ni bara vad de fem bokstäverna står för: Motivation, Aktitivitet, Konkretion, Individualisering och Samarbete.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0