Trevlig söndag

Har varit riktigt kulturell idag. Vi började med att åka till Trollhättans Konsthall för att se Årets Bild-utställningen där. Det var första gången vi besökte den nya konsthallen där och jag måste erkänna att jag är imponerad, både av lokalen och utställningen. Framför allt uppskattar jag de utförliga texterna till bilderna som visas. När man får bakgrunden till dem blir upplevelsen mycket djupare. Så ett tips: Åk och titta. Men skynda er. Utstälningen pågår bara en vecka till.
Sedan åkte vi till Överby. Kan det vara kulturellt att besöka ett shoppingcenter? Jovisst, om man besöker en bokhandel där. Vi är båda mycket förtjusta i Akademibokhandelns butik i Siba-huset. Trevlig och kunnig personal, fantastiskt sortiment och snygg butikslayout. Helt klart värt att betala lite mer än det nätbokhandlarna debiterar för att handla lite mer personligt.
Och under över alla under, de hade Sofi Oksanens "Baby Jane", som Adlibris inte hade i lager när jag försökte bestäla den tidigare i morse. Så köpte den, plus givetvis Oksanens nya omskrivna roman också. Nu ska jag bara ha tag på Stalins kor(eller vad den hette) så har jag alla fyra. Och har ni inte läst hennes förra bok Utresning så gör det genast. En av de bästa romaner jag läst på många år. Är man dessutom det minsta intresserad av Estlands historia är den ett måste.
Efter lite häckklippning och tvättstrykning fick jag tid för en kort stund gitarrspel. Inspirerad av gårdagens körkonsert letade jag texter och ackord på Simon & Garfunkel-låtar. Har i och för sig noter på alla ltarna i "The Pal Simon Songbook", men det är bekvämt att leta fram texterna på nätet för att skapa textblad till sångpärmen. Hann med "Kathys Song", "America", "I Am a Rock" och "Homeward Bound". Den tredje skrev jag förresten en svensk text till någon gång på 1970-talet. (Srev faktiskt en till "A Most Peculiar Man" också, så det så.)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0