Slumpen styr?

Ibland undrar man vad som styr ens liv. Är det de mål vi sätter upp eller slumpen? Läs detta och avgör själva.
"Picture the scene": St Eskils kyrka i Handen söndag 1 april 1973. Vendelsö Kyrkas Gospelkör har just sjungit på högmässan och alla håller på att skingras. Jag och Ante har varit där och kompat.
När vi plockar ihop meddelar Ante att han inte har lust att följa med in till stan (Stockholm) och lyssna på Händels Messias på vällen. Jag vill åka in, men inte ensam. Jag går ner för trappan till församlingslokalen under själva kyrkan. (Så är det i moderna kyrkor.) Där sitter två tjejer kvar, en blond körmedlem och en "hangaround" (om nu kyrkliga ungdomskörer kan ha sådana). Jag frågar:
- Någon som vill följa med in till Norrmalmskyrkan och lyssna på Händels Messias ikväll?
Den blonda körmedlemmen (Agneta) svarar:
- Vad är Messias?
Den andra tjejen svarar:
- Ja, gärna.
Vi bestämmer att träffaskl 16.00 vid Tyrestavägens busshållplats. På vägen hem börjar hon dock tveka om jag skämtat eller inte. Det är ju ändå ett visst ganska välkänt skämtdatum. Hon ringer hem till mina föräldrar som inte har en aning om mina Messiasplaner.
Trots det dyker hon upp på utsatt tid. Vi har en trevlig kväll, med långa samtal på bussar och skön musik. Vi föler upp med Bachs Matteuspassion i Engelbrektskyrkan några veckor senare och en hemsk konsert på Konserthuset, när de bytt ut Mussorgskys Tavlor på en Utställning mot ett modernistiskt stycke för cembalo och orkester. Helt vidrigt.
På valborgsmässoaftonen träffas vi vid brasan i Vendelsömalmsgropen och hon värmer sina händer i mina jackfickor. Jag följer med hem till hennes föräldrar och blir bjuden på limpmackor med rostbiff. (Stor sensation för mig. Hemma hos oss äter vi varken limpa eller rostbiff.) Som studerande på lärarhögskolan passar jag på att prata skola med hennes pappa som arbetar på Skolöverstyrelsen.
11 maj kommer hon hem till mig och vi sitter på mitt rum och lyssnar på musik. Den kvällen blir vi ihop på allvar.
40 år har gått. Vi är fortfarande ihop.
Så vad hade hänt om Agneta också hade vetat vad Messias är?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0