Frustration

Har varit på en superb tvådagarskonferens i Göteborg. Temat var vidgat deltagande i kulturlivet. Tyvärr var definitionen att öka antalet besökare på kulturevenemang. Själv har jag en betydligt vidare syn på detta. Jag vill också öka antalet som aktivt utövar kultur, målar, sjunger, dansar, skriver, spelar osv. Och jag vill öka deras möjligheter att visa upp sig i olika samanhang. Kom ihåg: Dagens amatörer är morgondagens proffs.
Men min frustration är en annan. Det är som vanligt. Man kommer hem från en konferens, fulladdad med idér. Nu har jag fått exempel på hur man lockar medelålders män och icke läsande pojkar till biblioteket, Jag har också fått höra om hur man aktiverar barn och ungdom när man skapar moderna operaföreställningar. För att inte tala om hur man ökar möjligheterna för olika "marginaliserade" grupper att utnyttja den lokala samlingssalen.
Men vart ska jag ta vägen med alla dessa idéer? Hur ska jag få dem som står för kulturarrangemangen i kommunen att lyssna? Kunskapen och idéerna ska ju inte stanna hos mig, de måste föras vidare ...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0