Öppet brev till TTela

Ansvar för webben
I veckan har jag via TTela fått reda på att jag snart kommer att dra mig tillbaka med bra pension. Likaså har jag fått reda på att min lön ligger på runt 60 000 kr i månaden.
Tyvärr är båda uppgifterna fel. Jag har många år kvar till en vanlig kommunal pension, och skillnaden mellan min verkliga och påstådda lön skulle räcka till en rejäl utlandsresa i månaden.
Kollar inte TTela sina uppgifter undrar ni? Jo, om de ska tryckas i tidningen. Men på webben kan vem som helst påstå vad som helst, så länge man inte är rasistisk, sexistisk eller liknande. TTela tar inte ansvar för inläggen, det ska skribenten göra, men eftersom denne oftast är anonym behöver den inte heller göra det. TTela kollar nämligen inte att det namn jag uppger är riktigt, eller min e-postadress existerar. Och även om man påpekar felaktigheter för tidningen får de ligga kvar.
Jag är en vän av öppen debatt. Jag tycker att de som deltar ska ha rätt att vara anonyma utåt. Det finns många som annars inte skulle våga skriva. (Jag har själv flera gånger blivit bemött med kränkande påhopp när jag skrivit i mitt riktiga namn.)
Vi som arbetar i offentlig verksamhet får också finna oss i att bli granskade och kritiserade. Om vi inte tål det ska vi inte jobba där vi gör.
Men jag anser att TTela måste ta ett betydligt större ansvar för det som publiceras på deras webbplats. Varför tillåter man lögner? Varför låter man lögner ligga kvar när de påtalas? Varför tillåter man kränkande påhopp?
Det enklaste vore att kräva att alla som deltar i debatten på något sätt är registrerade. Många debattforum praktiserar detta sedan år tillbaka. På så sätt tvingas de som deltar i debatten att ta större ansvar för det de skriver, och dagens ofog med att en och samma person kan delta i en och samma debatt under många olika pseudonymer skulle upphöra. (Den dag jag skriver detta ser jag till exempel hur en person jag känner till kommenterat samma artikel fyra gånger under olika pseudonymer.)
Det är min förhoppning att TTela snarast vidtar åtgärder för att komma tillrätta med missbruket av deras webbplats, så att debatten där kan tas på allvar. Vi behöver bra debattforum, där det jag och mina kollegor gör kan granskas öppet och ärligt. Men vi behöver inte ett debattforum där det är fritt fram att påstå vad som helst och där varken skribenter eller webbansvariga behöver ta ansvar för det som publiceras.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0