I goda vänners sällskap

Ska man se Eurovisionsschlager ska det ske i goda vänners sällskap, gärna efter en god middag och lite god dryck. Så också igår.
Vi var dessutom väl representativa för Europa som helhet, trots att vi är födda i SWverige allihop. Värdparets yngsta dotter förde protokoll över de poäng vi gav, och av länderna på vår topptrelista kom Tyskland etta och Turkiet tvåa. Det enda land vi satte betydligt högre än Europa var Albanien.
Men vad har hänt med Storbritannien? Sist om jag uppfattade slutet rätt. Deras representant påstod att han hade en vinnarlåt. Med en annan sångare kanske ...
Vitrysslands fjärilsvingar var annars, tillsammans med Rysslands grova ironi över hela tävlingen (för det var väl inte på allvar), kvällens roligaste. Alla tankar på en hög placeringen viftades bort kan man säga.

Ägnade en stor del av gårdagseftermiddagen åt att stryka tvätt. Valde mellan gräsklippning och strykning. Vädret såg en stund för hotfullt ut så det blev det senare. Faktiskt ett utmärkt sätt att skapa lite värme. Såg samtidigt Concert for Bangla Desh på DVD. Konstaterade att den har åldrats väl. Det är ju snart 40 år sedan, men mycket står sig. Lite förvånad över Claptons gitarrval, en stor halvakustisk, och sedan får man väl säga att Dylans set var väldigt orepeterat. Basspelet var ungefär som man kan vänta sig av en nybörjare i musikskolan. Men det var fräscht och jag gillar det ändå.

Fick en stund över som jag ägnade åt första volymen av The Richard Thompson Songbook. Vad många låtar jag måste lyssna på. Men en av mina absoluta RT-favoriter stod först. "A Heart Needs a Home" WOW!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0