Musikalisk schizofreni

Vilken musikalisk blandning jag utsatte mig själv för igårkväll. Jag inledde med en repetition med barnkören till Barnens allsångskonsert på Kanalyran. Det är inte jag som leder, det gör Camilla. Min roll är att vara med att plocka fram låtar, ta emot anmälningar till kören och att spela bas. Så det blev till att stämma upp den femsträngade bas jag på hustruns inrådan köpte (dvs om jag ändå skulle köpa en bas var det den hon rådde mig att köpa, men hon ifrågasatte samtidigt vårt behov av bas) tidigt i höstas. Det är faktiskt andra gången den används, så köpet kan inte betecknas onödigt.
Så det blev en timme med barnvisor som "Räkan Ragge", "En elefant balanserade" och dito. Faktiskt inte så enkelt som man tror alla gånger. Jag fick inte riktigt till svänget på "Apans sång".

Därefter slänga sig i bilen hem till vardagsrummet för repetition med Albans Kapell. Oj, vad det svängde., speciellt slängpolskorna och den sista valsen. Det går faktiskt att göra rock'n'roll av gamla dalsländska valser. Eftersom vi startade sent blev det bara halvannan timmes rep, mot de vanliga tre, men bättre än inget.

Nu sitter jag och väntar på att Elin ska dyka upp för kvällens övning. Vi ska sätta ihop en konsert betecknad som "Ett musikaliskt generationsmöte": Hon sjunger sådant som är populärt nu, jag sådant som var populärt när jag var i hennes ålder, dvs åren runt 1968-1970. Måste vara något fel någonstans. Så gammal är jag väl inte?
Frun har tagit det säkra före det osäkra och rymt till sin skola, där hon ska övernatta med sin klass. Måste vara något fel även där, elever som frivilligt stannar hela natten i skolan, och så dåliga är väl inte jag och Elin att man måste fly hemifrån när vi övar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0