Elvis och sådant

Elvis skulle fyllt 75 år idag om han inte dött i förtid. Man kan ju tycka att karln är värd bättre hyllningar än de flåshurtiga saker Radio Väst fått fram. Hur vore det med en seriös analys av hans musik och hur han påverkade sin tid? Att spela fniss/skrattversionen av "Are You Lonesome Tonight" blir bara pinsamt. Det var väl hyllning, inte förnedring det skulle vara? Och att sätta ihop en lista för röstning om Elvis bästa låt där flera kandidater är coverversioner av låtar man i första hand förknippar med andra artister är bara pinsamt. Med sådana vänner behöver han inga ovänner.

Själv letade jag fram "Galway to Graceland" med Richard Thompson, om kvinnan som dyrkar Elvis besinninglöst och en natt lämnar sitt hem på Irland för att tillbringa dagarna vid idolen grav i Memphis. Romantik och tragik i ett stycke, med all den svärta RT kan framkalla. Synd bara att han aldrig spelat in låten "på riktigt", men kolla gärna YouTube.

Kylan slår nya rekord. - 19 vid lunchtid enligt biltermometern. Senast vi hade sådn här kyla så länge var så vitt jag minns januari 1987, då jag var med om att av hälsoskäl stänga en skola en dag efter lunch. Vi hade + 2 i skåphallen och runt +11-12 i flera klassrum. Rektorn var borta och jag stand in. För att ge vaktmästarna möjlighet att jobba med värmesystemet gick jag ut på högtalaranläggningen strax före 1300 och meddelade att vi stängde och att alla kunde åka hem.
Några minuter senare knackade det på min dörr.
- Var det du som talade i högtalaren? sa fem buttra högstadiekillar.
Jag nickade.
- Tack, sa de och kom in och tog i hand en efter en.
Det var skolans OBS-kliniks elever, fem tungt kriminellt belastade. En av dem stängde vi senare av efter att han på fullt allvar mordhotat en av våra fritidsledare. Men de var de enda som någonsin tackade för den extra ledigheten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0