Ståndaktighet och valfrihet

Fettisdagen idag. Semlans nationaldag. Jag älskar semlor. Det bjöds på dylika till eftermiddagsfikat på jobbet. jag avstod. Antingen har jag äntligen skaffat mig lite karaktär och ståndaktighet. Eller också är jag dum i huvudet. Kanske det inbokade läkarbesöket på måndag som spökar.

Vi diskuterade motionsvanor igår. Jag håller på den amerikanska forskare som kommit fram till att några glas vin om dagen är bättre för hjärtat än motion. Jag förde fram detta resultat, sam det faktum att NÄL (sjukhuset i Trollhättan) vid efterkontroll av hjärtpatienter rekommenderar ett glas rött om dagen för hjärtats skull. Men riskerar man inte att bli alkoholist, sa någon.
Jovisst finns risken. Det är en del av den nya valfriheten. Vi ska välja el- och telebolag, vem som ska spela bort våra pensionspengar, förskola och skola till våra barn, och nu också hur vi vill dö. Skrumplever eller hjärtinfarkt? Valet är ditt!

Var på en fantastisk konsert igår med Py Bäckman och Skållerudskören. Sist jag hörde Py var för drygt ett kvarts sekel sedan i Söderbymalmsskolans aula i Haninge. Hon var där med sin dåvarande sambo Dan Hylander och hans Raj Montana Band. Jag måste säga att hon, trots de drygt 60 år hon är, sjöng bättre nu. Och vilken låtskatt hon har samlat på sig. Kören lät också underbart. Vilken klang. En härlig kväll.
Hoppas det blir lika bra ikväll när Västra Götalands Ungdomssymfoniker ska spela Planeterna av Gustav Holst. Jag håller tummarna och går dit.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0