OS-is

Var tvungen att skriva den rubriken. Två fjärdeplatser i natt, ishockeyfiaskot för någon dag sedan, damernas fjärdeplats i samma idrott. Men det är klart curlingguldet är ju häftigt, och det är chans på ett brons för dagens sopare, och så är det ju två skidlopp kvar.
Har ni förresten tänkt på hur orättvist OS är. Ett lag på drygt 20 man/kvinnor (ishockey) spelar ett antal matcher, och i bästa fall lyckas de sammanlagt på hela tiden få ihop det som i statistiken räknas som en medalj. Ett lag på 7-8 stycken (max fyra per tävling) har under samma period chans att vinna jag vet inte hur många medaljer i olika valörer till sitt land. Det har gått inflation i skidtävlingar (både utför och på längden). Tacka vet jag den gamla goda tiden när herrarna körde 3 lopp (15, 30 och 50 km) och en stafett. Att ta två-tre medaljer i ett sådant OS måste ju vara mycket mer värt än att göra det nuförtiden med alla olika lopp.
Och vad hände med nordisk kombination? Finns tävlingen kvar? (För er som inte minns: Deltagarna åkte längdskidor och hoppade i backe, det är en häftig kombination.)

Några förslag på nya OS-grenar:
* Skidkombination (Tre moment: Längdskidor, slalom och backhoppning, dvs en utökad nordisk kombination)
* Vintersexkamp (som ovan + konståkning, skridskor 1500 meter och rodel)
* Alpint skidskytte (störtlopp med två avbrott för att skjuta på något)
* Ishockey mixed (varannat byte damer, var annat herrar)
* Alpin stafett (störtloppet delas upp i tre delsträckor)
* Pimpelfiske (så sent som 1904 stor ju metning på det olympiska programmet, dags att återuppliva en klassiker)
Om ni vill IOK ställer jag gärna upp som förnyelsekonsult. Detta var bara ett axplock av mina idéer.

Konstaterar att jag varit borta nästan alla kvällar denna vecka. Två Göteborgsresor och sedan konsert i fredags (tack för den fina musiken). Var hemma igårkväll och vi njöt av kommisarie Morse nr 29. Bara två avsnitt kvar, sedan har vi sett om alla (tror jag det var, eller om det var tre kvar). De som är baserade på Dexters böcker är generellt bättre än de som handlar om "the characters created by". Och så hade de den goda smaken (???) att låta honom dö i sista avsnittet. (Ja, jag minns innan jag sett om det.) En fin garanti mot att låta någon annan ta över rollen, som de tydligen tänker göra i Midsomer. En Midsumer Murders utan John Nettles? Dags för tittarbojkott.

Idag ska jag försöka smita ner på "stämman för alla instrument" och spela lite på öppen scen. Är i alla fall föranmäld. Gjorde en liten bom igår. Tänkte korta naglarna på högerhanden lite så de inte skulle fastna i strängarna. Klippte av för mycket, så jag spelar med fingertopparna istället. Usch vad det sliter när man har stålsträngar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0