Ledigt!

15.30 igår packade jag ihop för julen och gick hem. Inte för att jag tycker illa om mitt jobb, men ändå. De närmaste 19 dagarna ska jag totalt göra två halvdagar och ett kvällsmöte. Dags för lite seriös avkoppling. Men först ska jag bara städa huset, skotta snö, betala räkningar, ta in julgranen ... Kanske hade varit lugnare att stanna på jobbet.

Att de båda Idol-idolerna Jay och Minnah får urusla betyg för sina skivor i dagens SvD är väl ingen högoddsare. Så går det när man ska snabbproducera skivor. Men de säljer nog som smör i solsken ändå. Ibland är det ju inte musiken på skivorna som avgör.
Glädjande att Rolf Jardemark får så fint betyg (4 av 6) för sin nya platta. Rolf var med på vår gitarrfestival i höstas och bodde en natt hyemma hos oss. En supertrevlig herre och fantastisk gitarrist. Den improviserade duett han och Matti Norlin avslutade fredagskvällen i vårt vardagsrum med var helt fantastiskt. Och detta av två som aldrig spelat ihop förut. Kolla in skivan!

Och om allt gick som planerat röstade riksdagen igår igenom betyg från årskurs 6. Men ingen av tidningarna orkar ens nämna det idag.
Jag var med när betrygen i sexan avskaffades. I den sjätteklass jag hade våren 1979 röstade föräldrarna igenom att vi skulle be om dispens från Länsskolnämnden för att eleverna skulle slippa betyg. Vi fick dispensen. Året efter kom Lgr 80 och melloanstadiebetygen försvann. 30 år senare är de tillbaka. Verkligen ingen som kommer ihåg de starka argument vi hade för att ta bort dem?
Enda gången jag satt betyg i sexan var våren 1976 då jag betygsatte fem sjätteklasser på Fornuddens och Hanvikens skola i musik. Jag hade totalt 19 klasser och det var lite svårt att hålla alla mina 419 elever i huvudet. Speciellt gällde detta sexorna som jag bara träffade 40 minuter i veckan.
Så när jag någon timme för deadline satt och fyllde i betygskatalogen på en av skolorna upptäckte jag att mina anteckningar var ofullständiga. En av eleverna i betygskatalogen saknades i mina papper. Vad skulle jag göra? Det fanns ingen hemma som kunde leta fram uppgiften åt mig och betygen skulle in nu!
Jag tänkte hårt och kom fram till följande: Om eleven antingen varit en stjärna värd femma, eller så dålig att en etta var motiverad skulle jag minnas honom. Detsamma gällde stark fyra eller svag tvåa. Eftersom jag inte gjorde det kunde en trea inte vara helt fel. (Och detta stämde visade det sig)
Så nmoggrant satte vi betyg förr i tiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0