Julaftonsslit

Vädergudarna borde ta mer hänsyn. Vad är det för sätt att snöa på julaftonsmorgonen? Jag tröstar mig med att det var lätt puder och att den vall plogen ställde till med var högst minimal. Men -15 gjorde att det bet ordentligt i kinderna.
Egentligen är jag emot att handla på julafton, men vad gör man när en av gästerna vill ha revbensspjäll på julbordet, något vi tidigare hade valt bort. Samtidigt hann vi skaffa det äppelmos vi inte kom på att vi ska ha till skinka imorgon förrän efter ett glas vin.

Ordet Mellandagsrea verkar vara försvunnet ur det svenska språket. Idag annonseras det i tidningarna om en rea som börjar kl 0800 imorgon, på juldagen! Skäms! Är det meningen att man ska åka till varuhusen direkt efter julottan?
Kanske dags att återinföra någon form av lag om när butiker får ha öppet. Jag vill inte tillbaka till det tidiga 1960-talet när inte ens kioskerna fick ha öppet medan det pågick högmässa, men någon måtta får det vara. Vad blir det annars härnäst? Varför inte julklappsbytar timmar på julaftonskvällen?

Jag lämnar er med lite musik. Filmat på Torget i mellerud för drygt en vecka sedan. Det var kallt att spela gitarr den dagen. Men sångerskan är underbart bra. Matilda Lundström heter hon, bara 19 år.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0