Tvång

Ibland undrar jag om jag gör saker av lust eller av tvång? Gillar jag att lösa Sudokos eller har det förvandlats från en trevlig vana till ett beroende? Ingen vardagsmorgon blir komplett utan en attack på TTelas nummerkvadrat. I morse som tur var med lyckat resultat.
Och hur är det med Facebook? Trevlig sysselsättning eller ett tvång att hänga med på allt ens (Facebook-)vänner gör. Har i alla fall begränsat mitt MindJolt-spelande till ett (nåja ibland två-tre) försök om dagen.

Vaknade tidigt (0517) i morse och hann med ett tidningssvep.

Fick en förklaring till mitt hjärtproblem. Måste haft en olycklig skolgång. En undersökning på personer födda 1953 som gick i skola i Stockholmstrakten på 1960-talet (jag gick i Haninge) visar att de som var populära i klassen då är friskare nu än de som inte var det, och det visar sig i hög grad på hjärtat. Har dock inget direkt minne av att jag var mobbad eller så, men med tanke på att tidningen måste ha rätt får jag försöka minnas bättre.
Tröstade mig genom att spela igenom "Jag är det fulaste som finns" av Jojje Wadenius och Barbro Lindgren medan datorn laddade. Ni vet den som slutar "Jag ser ut så in i Norden, och ändå, tänk är jag bäst på jorden". Kanske att gå lite till överdrift, men känslan ...

Inte konstagt att den stackars sextetten som anhölls igår kände sig tvingade till ett rån. Enligt DN är tre av dem nolltaxerare och ytterligare två har mycket blygsamma deklarerade inkomster. Det är säkert regeringens fel om mn tittar riktigt noga, det brukar det vara. Oc h stackars Leif Silbersky. Tänk att polisen inte genast slängde sig på telefonen för att informera honom när en av de misstänkta gav hans namn som den han ville ha som advokat.

Och så fick jag bekräftat vad jag misstänkt. Tolkien och CS Lewis (han med Narnia) var kompisar. Båda gillade dessutom Wagner. (Något jag inte misstönkt, men kul att veta.) Tolkien steg i min aktning, han hade på 1940-talet kallat Hitler för en fjant som förstört värdet av de nordiska sagorna och legenderna. Bra talat!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0