Höstkänning

Nu är det höst på riktigt. Tecknen är tydliga. Jag är mest fascinerad av de träd som har vissa grenar där alla löv slagit över i rött eller gult, medan andra grenar på samma träd fortfarande har gröna löv. Frun förklarade det en gång, men jag har glömt vad det beror på. Men fascinerande är det.

Det tydligaste hösttecknet kom igår. Jag gjorde årets första kåldolmar. 900 gram köttfärs, blandad med ris och mjölk och inrullad i vitkål. Det blev 15 stycken. Tre gick igår, resten är frysta för framtida festmåltider. Finns det något godare än kåldolmar, ackompanjerade av kokt potatis, tomat, heminlagd gurka, lite smält smör och lingon- eller svart vinbärssylt. Och vet ni vad? Det går bra med ett glas rödvin till. Tro mig, jag har testat.
Förresten är potatisen också ett tydligt hösttecken. Igår var första gången jag skalade den, i motsats till att bara skrapa den.
Att jag sedan högg upp lite tunna vedbitar för att kunna tända en brasa (som vi inte gjorde) är ett annat tydligt hösttecken.

Dagens höjdare på jobbet var en mailväxling med Göran Söllscher om vad han ska spela när han kommer till Mellerud om drygt en månad. Det blir tydligen lite Bach, en hel del Tarrega och så lite smått och gott. Kommer att bli en höjdare. Boka era biljetter nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0