Stockholm

Sitter på hotellet i Handen (bättre ett hotell i Handen än ...) och väntar på att köra in till Centralen för att hämta frun som anländer dit 22.07. Tur att de inte debiterar trängselskatt på kvällarna. Två dagar i kungliga kuvudstaden och jag är slut. Men det kanske beror på svininfluensavaccinet jag tog i måndags innan jag åkte lika mycket som något annat.
Konstaterar att Stockholm är dyrt. Dagens lunch ligger på runt 100-lappen inne i centrum, toabesök kostar 10 kr. Man får hålla sig länge om det ska vara värt besväret. Blev ganska besviken på Skolforum. Glesare än tidigare mellan montrarna, många roliga småförlag saknades och inte mer besökare än att man kunde röra sig fritt överallt. Men lunchlaxen i restaurangen var mycket god.
Idag startade dessutom (s)-kongressen som la beslag på halva mässan.

Har klagt märke till att mängder av Stockholmare har hörselproblem, vilket syn s på sladden från fickan till hörselapparaten de har i örat. De i Mellerud som har hörselapparat döljer den bättre. Ocvh de hörselskadade Stockholmarna går omkring och pratar med sig själva hela tiden, och kallar sig själva för du. Inte bara hörselproblem, likaså en släng av schizofreni.

Prtovspelade gitarrer i tre butiker i eftermiddags, och lyckades röra till det i huvudet för en tonårstjej som var i butik 2 i syfte att köpa en stålsträngad gitarr. Hon var inne på en bra en, men jag påpekade att i den prisklassen borde hon skaffa en med inbyggd mik, annars skulle hon nog vilja byta efter ett par år.
På Jam träffade jag förresten en av gitarrbyggarna som var i Mellerud på festivalen. Han var fortfarande nöjd och menade att för instrumentbyggare var vår festival mycket bättre än gitarrshowen i Stockholm samma helg (och Fuzz guitar show i Göteborg i april också för den delen). Hos oss fanns det nämligen möjlighet för besökarna att i lugn och ro provspela instrumenten.
Men Guitarpeople på Renstiernas Gata var stängt. Det har de alltid när jag är i närheten. Undrar om de har något emot mig.

Hur tror vissa utställare på Skolforum förresten att vi ska kunna köpa de böcker de har mässpris på när de inte tar kort och inte är beredda att fakturera?
Och jag måste säga att priset för en frukost på Ibis är minst sagt hutlöst. 85 kr per person för en frukostbuffé med fil, flingor, ägg, bröd, ett par pålägg, kaffe/te och juice. Och det inte bara i Stockholm. Tur för dem att de ofta ligger en bit ifrån närmaste café.
Och vad sägs om 90 kr för en dags parkering på Älvsjömässan, 30 kr timmen om man står kortare? Rena flygplatspriserna. Någon gör sig en bra hacka på detta.
Mässor måste förresten vara det mest lönsamma som finns (och jag menar inte gitarrmässor). En utställare på Skolforum (jag har varit med och gjort det) får hosta upp med minst 20 000 för en liten monter när allt är betalt. (Och detta är exklusive resa och uppehälla för dem som ska jobba i montern.) Sedan tar man minst 130 kr + moms (det rabatterade priset) av besökarna, plus ytterligare cirka 400 kr för varje seminarium de vill gå på. Plus parkeringsavgift, plus 20 kr i garberobsavgift (av dem som inte är så klyftiga att de lämnar jackan i bilen, som jag). Man kanske skulle bygga ett mässkomplex. Vad tror ni om Mellerud som nytt centrum för utställningsverksamheten i västra Sverige?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0