Solsken

Kall morgon, men solen skiner, så det kommer nog att bli varmare. Tolkar det som att vädrets makter vill välkomna mig hem efter fem dagar i Kungliga Huvudkommunen och dess närhet (dvs Haninge).
Att komma till Haninge är lite av en nostalgitripp och lite av att komma hem, även om det Haninge man möts av idag skiljer sig en hel del från det Haninge vi lämnade 1987.
För det första verkar ambitionen där vara att bygga på vajre ledig liten markbit (så när som i Tyrestareservatet). Åtskilliga små bostadsområden och förtätningar av existerande sådana har tillkommit de senaste 22 åren. Och hur kan man flytta en hel skola och förlägga den på fotbollsplanen där jag under ett antal år tränade fotbollslag i Brandbergens IF? Numera ligger Klockarbergsskolan på f d Brandbergens IF, där jag och kompisar en gång i tiden bedrev Haninge kommuns mest kompletta flickfotbollsverksamhet.
Och området där vi i slutet på 1970-talet anordnade Brandbergens musikfestival är numera delvis bebyggt. Inte heller scenen i Brandbergens centrum, där storheter som Egba, Harmony och Timjan har spelat, för att inte tala om alla lokala grupper, och det tomma området runt den finns kvar. Numera är centrat trångt.
"Vårt hus" på Helgebergsvägen i Vendelsö har fått ny modern och läcker exteriör. Men det såg jag redan förra gången jag var där.
Nåja, tiderna förändras och vi med dem (förhoppningsvis). Vi hann i alla fall träffa fruns föräldrar, syster och svärgerska. Och kines- och thairestaurangen vid Poseidons Torg (ett kort stenkast från haningens nya kulturhus = bibliotek med bioytor) är en angenäm bekantskap. Drygt 200 kr för en rejäl trerättersmiddag med en stor stark till. Gott dessutom. (Ja, det är dags att återuppta dieten.)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0