Insamlingsilska

Jag har haft en animerad e-postutväxling med Radio Väst idag. Jag fick nog av deras tjat om Världens Barn. Det är egentligen inte deras tjat mellan varje låt om att ringa och skänka pengar, mer deras självfixering. Här arbetas det i alla kommuner i Sverige för att få in pengar till insamlingen. Kommunala tjänstemän, föreningsmänniskor, frivilliga, alla drar sitt strå till stacken. Men för alla dessa har Radio Väst inget eterutrymme. De är fullt upptagna med att slå andra P4-stationer. Det viktiga är inte hur mycket pengar som kommer in, utan att pengarna slussas via Radio Västs insamling så de framstår som duktiga.
Det är bara ett problem. Om jag ringer till Radio Väst tio gånger kostar det mig 99 kr, men eftersom en del av pengarna går till Telia blir det 85 kr till Världens Barn. Om jag istället lägger mina 99 kr i en insamlingsbössa någonstans går alltihop till insamlingen. Genom att följa Radio Västs uppmaning (och detta gäller alla andra lokalradiostationer också) devalveras min insats med cirka 15 %.
Rent insamlingsmässigt vore det bättre att radiostationerna uppmanade alla att lägga sina pengar i insamlingsbössor. Men då kan de ju inte skryta med hur duktiga de är.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0