Fel ställe

Vi var och tittade på möbler idag. Ska köpa nytt matbord och ny soffa till vardagsrummet. Möbelbutiken i Brålanda är god tvåa av de som vi kollat in hittills. Men de hade en tjusig TV-bänk som vi kanske satsar på. Bara jag var säker på att fjärrkontroller fungerar genom glasrutor.

Vi passade på att besöka Systemet på vägen tillbaka, dels för att köpa födelsedagspresent till en kompis (vad är bättre än några goda engelska öl?), dels för att fylla vinstället. Jag körde en ny princip. Vi köpte alla de rödviner under 60 kr som fick +++ i DNs senaste test, fem stycken, varav en förärades två flaskor. Och så köpte frun ett lite dyrare italienskt vin i svart, smal flaska med en liten mugg på toppen. Hon väljer vin på det sättet, utifrån flaskan. Ska testas tillsammans med nachos med smält ost på senare under kvällen.

Var ute och satte upp gitarrfestivalsaffischer. Det närmar sig. Varför är de fåtaliga affischtavlorna i Melleruds kommun alltid fulla med affischer för aktiviteter i Uddevalla och Stenungsund? Och varför hade någon tagit bort de affischer jag för två veckor sedan satte upp på rastplatsen vid Bergs kullar? Det föds många frågor.

Vi övervarade Rostocks Manskörs 90-årskonsert. Måste säga att jag beundrar de av medlemmarna som varit med sedan 1945. 64 år i samma kör. Måste vara något av ett rekord. Och samma körledare i 41 år. Kontinuitet är ett nyckelord.
Men delar av konserten var lite av en besvikelse. Jan Johansen var gästsolist, och trots att han är en duktig sångare ber jag att få lägga in en skarp protest. Jag hoppas att jag aldrig, aldrig, aldrig igen får höra en sångare sjunga singback (dvs sjunga till en förinspelad bakgrund) i en av västra Sveriges bästa konsertsalar. Det är liksom ett hån mot hela idén med en bra konsertsal. Singback hör hemma vid framträdanden i shoppingcentra och i mindre seriösa talangtävlingar, inte på riktiga konserter.
Jag garanterar. På gitarrfestivalen blir det live på riktigt på konserterna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0