Cancerkampanjer

Överallt syns Rosa Bandet igen, och jag missunnar inte kvinnorna en kampanj till stöd för forskningen runt just den cancerformen. Men ...
... varför just bröstcancer? Det är en cancerform, som om  den upptäcks i tid, är lätt att åtgärda med operation och efterbehandling, och det finns bra och enkla diagnosmetoder. Likaså kan en kvinna själv känna när det föreligger risk.
Den mest lömska av kvinnliga cancerformer är äggstockscancer, som inte ger sympton förrän det "är för sent", dvs ofta inte förrän cancern spritt sig i hela bukhålan. Varför uppmärksammas inte denna cancerform mer? Här borde det till ordentliga forskningsinsatser för att hitta enkla och bra diagnosformer så den kan upptäckas på ett tidigt stadium. I mitt tycke viktigare än bröstcancerkampanjer.

Och som man måste jag påpeka följande:
Varje år dör mer än 2 000 män i prostatacancer. Denna cancerform är mycket svår att diagnosticera och svår att behandla. Den drabbar vad jag förstår lika stor del av den manliga befolkningen som bröstcancern drabbar den kvinnliga. Närt får vi ett band vi kan köpa för att visa att vi stödjer de prostatacancerdrabbade?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0