Manifest för Cornelis

Jag trodde att jag inte kunde några sånger av Cornelis, men så bläddrade jag mig igenom ett par samlingar med hans visor igårkväll, och oj då. Jag kan ganska många. "Telegram för en bombad by" är en gammal kortis jag sjöng med ungar i skolan. Och eftersom jag kan "If I were a carpenter" var det en smal sak att lära sig "Om jag vore arbetslös". Och "Mördar-Anders" är ju av honom, och inte visste jag att Jojje Wadenius skrivit musiken till "Sonja och Siw". Och så kom jag på att det var ju Cornelis som skrev svenska texter till Victor Jaras sånger. Den gamla LP:n åkte fram, med arr av Björn Json Lindh, vilket jag glömt. Så nu har jag spelat "Jag minns dig Amanda" och framför allt min Jara-favorit "Manifest" ett otal gånger. Åtminstone den senare lär dyka upp på visklubben på Thai på lördag. Tack Lars-Åke Lundberg som lärde mig att uppskatta Jara.
Men det retar mig att jag inte får till "Polaren Per hos det sociala". Får ringa sonen och be honom sjunga den för mig i telefon.

På TV är det mest kamp. Slötittade på AIK-Göteborg och led med IFK. Men jag undvek Körslageet nästan helt, och den enda del av Dansbandskampen jag såg var Dates slakt på Markoolios "Rocka på", som inföll i en paus i den alldeles utmärkta Lynley-deckare TV8 visade. Det låga gaget banden får, enligt Aftonbladet 1500 kr per band och program, visade sig helt plötsligt vara helt befogat.

DN slår rekord i politisk opartiskhet idag. På familjesidan berättar man om Ingvar Carlsson, som fyller 75 år, och söndagsintervjun är med Filippa Reinfeldt. Den ena på något sätt symbolen för 1900-talets folkhemssträvan och möjlighet för icke bemedlade att ta sig fram i världen, den senare för mig en symbol för de senaste 20 årens satsa-på-dig-själv-mentalitet och valfrihetsterror. Carlssons generation drömde om kollektivet som tillsammans skapade landet, Reinfeldts om individen. Detta sagt utan att förringa Filippa R och hennes förmåga att kombinera familjeliv med politisk karriär (när man läser intervjun inser man att vår statsminister är en mycket jämställd man). Jag håller inte med henne om mycket, men jag beundrar hennes drivkraft.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0