Helg igen

Nya Wermlands-Tidningen uteblev i morse. Men vi fick två TTela istället. Vad vi nu ska med dem till. Kanske ska läsas i stereo? Sudukon var så där lagom svår. Ni vetr, ser nästan hopplös ut till en början, men någonstans i mitten hittar man en eller två siffror som får allt annat att falla på plats.
De hade också ett reportage om Jessica. (Fråga bara inte vilken Jessica, för då är du ingen trogen bloggläsare.) Hennes nya skiva, eller rättare sagt första fullängds-CD på egen hand, kommer på onsdag. Kanske ska beställa den ändå, även om texten till hennes hit är mer än lovligt motsägelsefull. Resten av skivan är gamla sextiotalslåtar, inte riktigt de som jag skulle plocka som pärlorna från det decenniet, men 60-tal är alltid 60-tal.
På tal om texter som fortsätter Radio Väst (John-Erik hävdar att de heter så för att de inte spelar rock, haha) orförtrutet att spela låten där den kvinnliga sångerskan ganska detaljerat beskriver hur hon sexuellt tillfredsställer sin man och sedan klagar över att han inte lyckas uppfylla sin del. Tur att deras åldrande lyssnarskara inte är så bra på engelska.

På måndag/tisdag ska vi få nytt golv i hallen, så helgen blir till att flytta bort alla möbler ur den. Möblerna består i huvudsak av fem bokhyllor med vår uppslagsverkssamling (vi har säkert lika många som biblioteket) samt tre med CD-skivor. Vi måste inta bärande roller i helgen allstå.
Och så måste jag lära mig lite nya Dan Andersson- och Evert Taube-låtar inför nästa lördag. Kan nästan hela Blue Bird-balladen utantill. Med tanke på att farfars far var roddare på en livräddningsbåt känns den passande. Måste hitta svepskälet för att sjunga "Invitation till Guatemala" också. Härlig låt där Taubes alter ego friar till en flicka han inte vet förnamnet på. Att han inte drar tillbaka frieriet när hon avslöjar detta, Hildur av alla namn, och dessutom att hon redan har en son, bevisar att fördomsfrihet fanns redan på Taubes tid. Den avslöjas ju också i Balladen om Gustav Blom, en tredje låt jag brottas med. Men jag vill ta bort växlingen mellan 6/8 och 2/4 vid omkvädet. Det bara stoppar upp flödet i låten tycker jag.

Hörde av en av min gamla elever via mail i morse. Han gick i min klass under första hälften av 1980-talet och mailar då och då om saker vi gjorde under de tre år jag hade dem. (Som att lyssna på holländsk folkrock och göra musikal av Fairport Conventions Babbacombe Lee.) Roligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0